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口腔内診療科における診断用検体管理システムの改善
Improving diagnostic specimen management systems in an oral medicine department.
PMID: 32611597 PMCID: PMC7332196. DOI: 10.1136/bmjoq-2020-000926.
抄録
組織学的、血液学的、微生物学的検査は口腔医学の分野では不可欠であり、臨床所見を補完する重要な検査であり、確定診断を得るためにしばしば頼りにされます。重要なことに、場合によっては、これらの検査が悪性腫瘍の存在を除外または確認するのに役立つこともある。このプロジェクトでは、口腔内科における検体のラベル付けと記録に関するいくつかの問題、および明確な検体管理プロセスの欠如が浮き彫りになった。このプロジェクトは、診断検査をめぐる報告されたインシデントを減らすことで検体管理を改善することを目的とした。検体の移動経路とシステムの各段階に関与する部門を理解するためには、プロセスマッピングなどの品質改善手法が鍵となった。取り組みには、記録簿、スタッフのトレーニング、診療所周辺の情報表示、責任の委譲などが含まれ、これらはすべて複数の計画、実行、研究、行動(PDSA)サイクルを経て実施された。このプロジェクトは非常に成功しており、実施以来、報告されたインシデントは明確かつ持続的に減少している。発生した少数のインシデントはすべて検体の輸送に関係しており、ラベル付けや記録に関係するものはなかった。部門内の検体の記録とラベル付けという点での検査管理システムの変化は持続していると結論づけることができる。今後の事故のさらなる減少を確実にし、改善を維持するためには、利害関係者や上級指導者との継続的な関与が最優先事項である。このプロジェクトは、シンプルで現実的で費用対効果の高い品質改善の取り組みが、患者ケアと病院の管理システムに大きなプラスの影響を与えることを実証している。
Histological, haematological and microbiological investigations are essential in the field of oral medicine and are a crucial adjunct to clinical findings, often being relied on to obtain a definitive diagnosis. Importantly, in some cases, these investigations can help exclude or confirm the presence of malignancy. This project highlighted some problems regarding labelling and recording of specimens in an oral medicine department and a lack of clear specimen management processes. It aimed to improve specimen management by reducing reported incidents surrounding diagnostic tests. Quality improvement methods such as process mapping were key to understanding the journey of specimens and the departments involved at each stage of the system. Initiatives included a recording log book, staff training, information signage around the clinic and delegation of responsibilities, all of which were implemented over multiple plan, do, study, act (PDSA) cycles. The project was extremely successful and since implementation there has been a clear and sustained reduction in reported incidents. The small number of incidents which did occur all involved transportation of specimens and none involved labelling or recording. One can conclude that the change in test management systems in terms of recording and labelling of specimens in the department has been sustained. Ongoing engagement with stakeholders and senior leaders is the priority to ensure further reduction in incidents in the future and that the improvements are maintained. This project demonstrates how simple, realistic, cost-effective, quality improvement initiatives can have a significant positive impact on patient care and hospital management systems.
© Author(s) (or their employer(s)) 2020. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions. Published by BMJ.