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バーチャルリアリティにおけるソーシャルファシリテーション効果のモデレーター.仮想エージェントの共同プレゼンスとリアリズム
Moderators of Social Facilitation Effect in Virtual Reality: Co-presence and Realism of Virtual Agents.
PMID: 32612559 PMCID: PMC7307460. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.01252.
抄録
社会的ファシリテーションは何十年も前から研究されてきたが、バーチャルリアリティ技術の発展に直面して、この環境でのソーシャルファシリテーションの発生の可能性について新たな疑問が生じている。これまでの研究では、いくつかの実験でこの可能性が確認されたが、いくつかの実験ではその可能性が否定されていた。一方、これまでの研究では、臨場感や共在感といったVRの特性が、他の心理現象を喚起する上で重要な役割を果たしていることが示されている。しかし、バーチャルリアリティにおける社会的な円滑化を喚起する上で、コンピュータで生成されたエージェントの存在と知覚された社会的リアリズムとの間の相互作用を調査した研究はありませんでした。そこで、本研究では、無作為化対照研究を実施した。サンプルはプロの消防士(=48名)であり、バーチャルバイスタンダーがいる実験群といない対照群に分けた。被験者は、仮想現実のヘッドセットを使用して救助活動を行うように指示された。参加者のパフォーマンスを記録し、仮想環境での臨場感、環境のリアルさ、仮想エージェントの存在感に関するアンケートに記入してもらった。得られた結果から、コンピュータで生成されたエージェントの存在下での社会的ファシリテーションの発生のモデレーターとしての社会的リアリズムの役割が確認された。同時に、ファシリテーションの主効果は確認されなかった。これらの結果は、他者のリアルな仲間の中にいるという主観的な感覚が、客観的な事実よりも社会的ファシリテーションを喚起する上で重要である可能性があるという予測を支持するものである。さらに、この結果は、社会的ファシリテーションのメカニズムに関する議論に貢献しており、社会的な気晴らしで環境を単純に増強するだけでは必ずしも十分ではないことを示唆しており、その効果の注意喚起的な説明に疑問を呈している。これらの結果は、社会的ファシリテーションに関するこれまでの知見を拡張し、効果的な仮想環境を設計するための新たな可能性を切り開くものである。
Social facilitation has been researched for decades, but in the face of the development of virtual reality technology, new questions arise regarding the possibility of its occurrence in this environment -in the presence of computer-generated agents. Past research provided inconclusive answers: several experiments confirmed this possibility, but several others disagreed. On the other hand, previous studies have shown the important role of VR characteristics, such as realism or co-presence, in evoking other psychological phenomena. However, no study has investigated the interplay between the presence of computer-generated agents and perceived social realism in evoking social facilitation in virtual reality. To this end, the present randomized control study was conducted. The sample consisted of professional firefighters ( = 48), divided into an experimental group with virtual bystanders and a control group without them. Subjects were instructed to perform a rescue procedure in a virtual reality headset. The performance of participants was logged and they completed questionnaires regarding sense of presence in the virtual environment, perceived realism of the environment and perceived co-presence of virtual agents. The obtained results confirmed the role of social realism as a moderator of the occurrence of social facilitation in the presence of computer-generated agents. At the same time, the main effect of facilitation was not confirmed. These results support predictions that the subjective feeling of being in a realistic company of others may be more important in evoking social facilitation than objective facts. Furthermore, the results contribute to the debate regarding the mechanism of social facilitation, suggesting that simple augmentation of the environment with social distractors is not always enough, thus questioning the attentional explanation of the effect. Taken together, our results extend previous findings on social facilitation and open up new possibilities for designing effective virtual environments.
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