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視覚検索タスクにおける異なるタイプの動的変化の影響の検討
Examining the influence of different types of dynamic change in a visual search task.
PMID: 32617862 DOI: 10.3758/s13414-020-02078-z.
抄録
視覚的な検索タスクを実行しているときに、ディスプレイからアイテムが飛び出すことで、気が散るものの数に関係なく、素早くアイテムを識別できることが繰り返し実証されています。このタイプの飛び出しが静的なディスプレイ(画像など)に限定されているのか、それとも動きのあるシーンでも起こりうるのか、私たちが現実世界で経験していることと似ているのかはあまり明らかにされていませんでした。最近、JardineとMoore(Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 42, 617-630, 2016)は、動的な動きで構成されたディスプレイでもポップアウトが発生するかどうかを調べ、静的な表示条件ではポップアウトを誘発する臨界フレームまでディスプレイ内のアイテムが連続的に回転し、検索が大きく損なわれることを発見しました。しかし、このような障害がすべての種類の動的運動に対して同等に発揮されるのか、それとも方向に特有のものなのかは不明である。本研究では、Jardine and Moore (Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 42, 617-630, 2016)の知見を再現し、色の変化という別の次元にこの検討を拡張した。また、ディスプレイの側面が予測可能になった場合、動的なコンテキストで検索効率が向上するかどうかを探ります。その結果、すべてのタイプの動的変化が検索性能を損なうわけではないことが示唆された。具体的には、ディスプレイ内のアイテムが動的に変化していても、オッドボールな色のターゲットがポップアウトし続けている。興味深いことに、予測可能なコンテキストを追加しても、予想されたように検索精度は向上せず、むしろパフォーマンスは低下しました。以上の結果から、動的コンテキストが検索パフォーマンスに与える影響は絶対的なものではないことが示唆されました。
It has been repeatedly demonstrated that when performing a visual search task, items can pop out of a display such that they are identified rapidly, independent of the number of distractors present. It has been less clear whether this type of pop-out is limited to static displays (e.g., images) or whether it can also occur in scenes containing movement, more akin to how we experience the real world. Recently, Jardine and Moore (Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 42, 617-630, 2016) examined whether pop-out also occurs in displays consisting of dynamic motion - wherein items in the display rotated continuously until a critical frame that would elicit pop-out under static presentation conditions - and found that search was greatly impaired. It remains unclear, however, whether such impairment is exerted equivalently across all types of dynamic motions or if it is specific to orientation. In the present study, we replicate the original Jardine and Moore (Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 42, 617-630, 2016) finding and extend this examination to another dimension - color change. We also explore whether search efficiency can be improved with dynamic context if aspects of the display become predictable. The results suggest that not all types of dynamic change impair search performance. Specifically, oddball color targets continue to pop out even when the items in the display are dynamic. Interestingly, adding predictable context did not aid search accuracy as expected, rather resulting in poorer performance. Taken together, the findings suggest that the influence of dynamic context on search performance is not absolute.