日本語AIでPubMedを検索
自閉症スペクトラム障害の子どもたちにおけるコミュニケーションの媒介者としての物体
Objects as Communicative Mediators in Children With Autism Spectrum Disorder.
PMID: 32625148 PMCID: PMC7311758. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.01269.
抄録
近年、人間の心理学的発達における物理的世界(すなわち物)の役割について、社会-物質的な視点が重要な学際的議論を呼んでいる。発達心理学の分野におけるいくつかの研究は、特に初期の発達において、社会的物質的アプローチによって対象と社会的文脈との関係を説明する上で肯定的な成果を示した。また、自閉症スペクトラム障害(ASD)の子どもたちにおいても、物の重要性が認識され、これらの子どもたちは発達の初期段階から物の使い方に変化が見られることが示された。いくつかの研究では、オブジェクトはASDの子供と仲間との間の相互作用のファシリテーターになる可能性があることを強調した。しかし、ASDの子どもと大人との間の相互作用においては、物の役割は十分に調査されていなかった。本研究の主な目的は、ASDの子どもにおいて、大人との相互作用の中で、物体を用いた活動が担うコミュニケーション機能を調査し、これらの相互作用における物体の媒介者としての役割を明らかにすることであった。より一般的には、本研究はまた、ASDの子どもの心理的活動の無視されてきた側面を探るために、社会-物質的視点を採用することの妥当性を明らかにすることを目的としている。この仮説を検証するために、ASDを持つ3歳児(=18;=3)と4歳児(=26;=3)のサンプルからデータを収集し、大規模な探索的研究を行った。子どもたちは、大人との自由遊びの状況で観察された。彼らは、事前に定義されたセットから自由に対象物を選択していた。量的データを用いて、物の操作の一般的な特徴を記述し、質的データを用いて、社会的物質として定義された子どもの活動の特徴をマイクロジェニックなシーケンスで捉え、記述することを目指した。その結果、社会的物質的活動の分析から、ASDを持つ子どもと大人の間の相互作用の媒介者としての物体の役割が示唆された。
In recent years, the socio-material perspective has informed an important interdisciplinary debate concerning the role of the physical world (i.e., the objects) in human psychological development. Several studies in the field of developmental psychology showed positive achievements in explaining the relationship between the subject and the social context through a socio-material approach, in particular in the early development. The importance of objects was also recognized in children with autism spectrum disorder (ASD), showing that these children are characterized by alterations in the use of the objects from early development. Some studies highlighted that objects could be a facilitator in the interactions between children with ASD and peers. However, the role of objects was not sufficiently investigated in interactions between children with ASD and adults. The main purpose of the present study was to investigate in children with ASD the communicative function that the activities with objects assume in the interactions with adults, highlighting the mediator role of objects in these interactions. More generally, this study also aims to highlight the relevance of adopting a socio-material perspective to explore some neglected aspects of the psychological activity of children with ASD. To test this hypothesis, we conducted an extensive exploratory study, collecting data from a sample of 3-year-old ( = 18; = 3) and 4-year-old ( = 26; = 3) with ASD. Children were observed in a free-play situation with an adult. They were free to choose an object from a predefined set. Through quantitative data, we have described the general characteristics of the manipulation of objects; through qualitative data, we aimed to capture and describe, in microgenetic sequences, some characteristics of children's activities, defined as socio-material. The analysis of the socio-material activities suggested the role of objects as mediator of the interactions between children with ASD and adults.
Copyright © 2020 Manzi, Savarese, Mollo and Iannaccone.