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Shanghai Kou Qiang Yi Xue.2020 Apr;29(2):146-149.

重症湾曲臼歯根管治療におけるTFおよびS3ニッケルチタン製器具の効果の評価】.

[Evaluation of the effects of TF and S3 nickel-titanium instruments in severely curved molar root canal preparation].

  • Er-Mei Feng
  • Jian-Zhen Yang
PMID: 32626876

抄録

目的:

重度の湾曲した大臼歯根管治療におけるツイステッドファイルとS3の成形能力と歯質亀裂を比較すること。

PURSPOSE: To compare the shaping ability and dental cracks of Twisted File and S3 in severely curved molar root canal preparation.

方法:

抜歯した下顎臼歯のうち、中顎臼歯部に根管(根管曲率角25°以上)を有する60名を抽出し、無作為に2群に分け、各群30本の根管を採取した。根管準備前後の根管をコーンビームCT(CBCT)で撮影し、根管の移動量を3点(根尖まで3,5,7mm)で記録した。根管準備後、根尖から3,5,7mmの範囲で全根を水平切片化し、光学顕微鏡下で観察した。切片は光学実体顕微鏡下で観察した。統計解析にはSPSS 19.0を使用した。

METHODS: Sixty extracted mandibular molars with mesiobuccal canals (canal curvature angles beyond 25°) were selected and divided randomly into 2 groups with 30 canals in each group. The canals were scanned by cone-beam CT(CBCT) before and after root canal preparation .The canal transportation was recorded at 3 points (3, 5, 7 mm to root tip). After root canal preparation,all the roots were horizontally sectioned 3,5 and 7mm from the apex. The slices were observed under optical stereomicroscope. SPSS 19.0 software package was used for statistical analysis.

結果:

輸送はすべてのグループで発生した。根尖まで5mmと7mmの2つのポイントでは、両群間に有意な差は認められなかった(P>0.05)が、根尖まで3mmのポイントでは、S3で調製したカナルの輸送量は明らかにTFで調製したカナルよりも少なかった。また、両群間の歯列亀裂の発生率には有意差はなかった(P>0.05)。

RESULTS: Transportations occurred in all groups. No significant difference was found between the two groups of canal transportation at the two points (5 mm and 7 mm to root tip) (P>0.05); at the point of 3 mm to the root tip,the transportation of canals prepared by S3 was obviously lesser than the canals prepared by TF. There was no significant difference in the incidence of dentinal cracks between the two groups (P>0.05).

結論:

抜歯した臼歯根管の湾曲が激しい条件下では、両群ともに亀裂が認められたが、S3はTFシステムよりも元の歯根管の形状を維持するのに優れていることがわかった。

CONCLUSIONS: Under the conditions of severely curved molar root canal in extracted teeth, cracks were found in both groups, S3 was found to be better in maintaining original canal shape than TF system.