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集学的移行期プログラム(TAP)における初診時のパイロットデータと症例例
Pilot data and case example of the initial visit in a multidisciplinary transition-age program (TAP).
PMID: 32629414 DOI: 10.1016/j.yebeh.2020.107242.
抄録
小児てんかんから成人てんかんへの移行プロセスは、最近の文献では、特に効果的な移行が医学的および心理社会的転帰の改善につながる可能性が高いという主張に関連して、ますます注目され、強調されている。しかし、現在の移行に関する文献の大半は移行プログラムの構造に焦点を当てており、移行期間中および移行後の臨床データを提供する研究はほとんどない。本論文では、中西部のレベル4のてんかんセンターに収容されている移行に焦点を当てた集学的プログラムの初回訪問に参加した参加者のパイロットデータを提供することで、この文献のギャップに対処しようとしている。パイロットデータは、初回の移行予約を完了した28人の参加者(36%が女性)を対象としたものである。1人を除くすべての参加者が神経行動学的併存疾患の既往歴を有しており、その中で最も多かったのは不安(61%)、注意欠陥/多動性障害(ADHD;39%)、うつ病(36%)であった。参加者の77%が、心理社会的機能に影響を与えている現在の神経行動学的併存疾患をさらに特定した。最も頻繁に提供された提言は、てんかん管理による自立度の向上(64%)、セルフケア/自立生活による自立度の向上(82%)、心理的介入(43%)、社会化の促進(43%)であった。また、初回訪問時のプログラムのプロセスと結果をさらに強調するために、事例も提供されている。パイロット結果は、小児医療と成人医療の間のスムーズな移行を促進するために、心理社会的専門家を含む集学的ケアの価値を強調している。
The process of transition from pediatric to adult epilepsy care has received increased attention and emphasis in recent literature, particularly related to the assertion that effective transition is likely to lead to improved medical and psychosocial outcomes. However, the majority of current transition literature focuses on the structure of a transition program, with very little research providing relevant clinical data during the transition period and beyond. The current paper attempts to address this gap in the literature by providing pilot data on participants who engaged in the initial visit of a multidisciplinary transition-focused program housed in a level 4 epilepsy center in the Midwest. Pilot data are presented on 28 participants (36% female) who completed the initial transition appointment. All but one participant presented with a positive history for a neurobehavioral comorbidity, the most common of which included anxiety (61%), attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD; 39%) and depression (36%). Seventy-seven percent of participants further identified a current neurobehavioral comorbidity that was impacting their psychosocial functioning. Recommendations provided most frequently involved increased independence with epilepsy management (64%), increased independence with self-care/independent living (82%), psychological intervention (43%), and increased socialization (43%). A case example is also provided to further highlight program process and outcomes of the initial visit. Pilot results emphasize the value of multidisciplinary care involving psychosocial providers to facilitate a smooth transition between pediatric and adult healthcare.
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