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イランにおける国家交通安全教育プログラムの開発
Developing a national road traffic safety education program in Iran.
PMID: 32631276 PMCID: PMC7336625. DOI: 10.1186/s12889-020-09142-1.
抄録
背景:
教育は、先進国で事故による死亡者数を減らした「交通安全のための行動の10年」の取り組みを含めたピボットであり、各国の状況に応じて適切な教育プログラムが必要である。各国の事情を考慮すると、適切な教育プログラムが必要である。そこで、本研究の目的は、全国交通安全教育プログラム(NRTSEP)を開発し、交通事故死傷者(RTI)を減少させることである。
BACKGROUND: Education is a pivot included Decade of Action for Road Safety initiative, which has reduced deaths caused by accidents in developed countries. Given the circumstances of each country, a proper education program is necessary. Thus, the aim of this study was to develop the National Road Traffic Safety Education Program (NRTSEP) and reduce Road Traffic Injuries (RTIs).
方法:
本研究は定性アプローチを用い、イランで実施した。データは、無関心な交通安全・健康増進分野の専門家からの16回の半構造化された綿密なインタビューと、一般住民からの参加者を対象とした11回のフォーカス・グループ・ディスカッション(FGD)セッションを通じて得られた。帰納的質的内容分析を用いて、データを通してテーマを収束させ、比較した。プログラムの初期パターンを作成し、その後、専門家の意見のコンセンサスを得るために、2段階のデルファイ法を用いて設計されたプログラムを検証し、最終化した。
METHODS: This study used a qualitative approach and was conducted in Iran. Data were obtained through sixteen semi-structured in-depth interviews from indifferent road safety and health promotion field experts as well as eleven focus group discussion (FGD) sessions conducted with participants from general population. Inductive qualitative content analysis was used to converge and compare themes through data. The initial pattern of the program was developed and subsequently, the designed program was validated and finalized by two-step Delphi method for the consensus of expert opinion.
結果:
分析の結果、ターゲットグループ、プログラム内容、教育方法、指導者、資源、評価の6つの主要テーマが浮かび上がった。対象者は、子ども、青少年、保護者、教師、高齢者、二輪車、自転車、歩行者、運転者、運転免許申請者、教習所の指導者や管理者、障害者などの特定のグループ、各階層の管理者、政策立案者である。内容は、交通法規、応急処置、医療緊急時など27項目で構成された。教育実践と当局は、対象グループと教育内容に基づいて決定した。プログラムの最も重要な資源は、人材やその他の事例であり、主幹機関があれば管理できるものであった。評価の次元では、死亡率、入院、行動変容などのケースが考えられる。
RESULTS: The following six main themes emerged from the analysis: target groups, program content, educational methods, instructors, resources and evaluation. The target group consisted of children, youth, parents, teachers, elderly, motorcyclists, cyclists, pedestrians, drivers, driver license applicants, instructors and administrators of driving schools, and specific groups such as the disabled, managers at different levels, and policymakers. The content of the program consisted of 27 items, including traffic laws and regulations, first aid, and medical emergencies. Educational practices and authorities were determined based on the target group and educational content. The most important resources of the program were human force and other cases, which can be managed in case of a lead agency. In the evaluation dimension, the cases such as mortality rate, hospitalization, behavioral changes, and other cases can be considered.
結論:
設計されたプログラムは、交通安全推進のためにすべての対象者に対して実施されるべきである。対象グループに対して適切な教育方法や指導者を配置し、適切な内容が提供されていること。プログラムを実施するための資源と資金を提供するためには、主導的な機関が必要である。
CONCLUSIONS: The designed program should be implemented for all target groups for road safety promotion. The proper content was provided with proper educational methods and instructors for the target groups. A lead agency is needed to provide the resources and funding to run the program.