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歯学部生による歯冠の準備口腔内スキャナーを用いた従来型評価とデジタル評価の比較
Crown preparations by undergraduate dental students: A comparison of conventional versus digital assessment via an intraoral scanner.
PMID: 32634264 DOI: 10.1002/jdd.12285.
抄録
目的:
本研究では、3Shape TRIOS口腔内スキャナー(IOS)の学生の歯冠準備評価における有効性を評価することを目的としている。
PURPOSE: This study aims to assess the effectiveness of the 3Shape TRIOS intraoral scanner (IOS) in student crown preparation evaluation.
デザイン:
学生は、左上第一大臼歯のフルメタルクラウン前処理を患者シミュレータ上で45分以内に行うことを課題とした。限界幅、咬合縮小、アンダーカットの有無、テーパー、縮小平面、線の角度、歯肉輪郭への適合性、滑らかさを3つの評価方法で評価しました。(a)指導医2名による従来型評価,(b)学生による従来型評価,(c)学生によるデジタル評価の3つの評価モードで評価した.評価モード間の一致度はκ(Kappa)を用いて調べ、κ>0.4 を閾値とした。客観的なパラメータに対するIOSの有効性は物理的な検証によって決定され,主観的なパラメータに対するIOSの有効性は,より厳格な指導教員の評点との一致によって定義された.
DESIGN: Students were tasked to perform a full metal crown preparation on the upper left first molar on a patient simulator within 45 minutes. Marginal Width, Occlusal Reduction, Presence of Undercuts, Taper, Planes of Reduction, Line Angles, Conformity to Gingival Contour, and Smoothness were evaluated via 3 assessment modes: (a) Conventional assessment by 2 supervisors; (b) Conventional assessment by students; (c) Digital assessment by students. Agreement between assessment modes was investigated using Kappa (κ), with a threshold set at κ > 0.4. Effectiveness of IOS for objective parameters was determined via physical verification, while that for subjective parameters was defined by agreement with the stricter supervisor grade.
結果:
IOSによる限界幅の測定と身体的検証の間には、実質的な一致(κ=0.631)が見られました。5つの主観的パラメータのうち2つは、IOSとより厳格なスーパーバイザーグレードの間の一致についてκ>0.4を満たしていました。スーパーバイザー間の一致度は、咬合縮小については軽度(κ=0.103)から限界幅については公平(κ=0.399)までの範囲でした。指導者と学生の従来の評価の間の一致度は、咬合縮小については偶然性よりも低い (κ=0.142) から、ラインアングルについては中程度 (κ=0.577) までの範囲でした。従来の指導者の評価と学生のデジタル評価の間の一致は、縮小平面では軽度(κ=0.130)からラインアングルでは中等度(κ=0.538)までの範囲でした。
RESULTS: Substantial agreement (κ = 0.631) was found between IOS measurement of Marginal Width and physical verification. Two of 5 subjective parameters met κ > 0.4 for agreement between IOS and the stricter supervisor grade. Agreement between supervisors ranged from slight (κ = 0.103) for Occlusal Reduction to Fair (κ = 0.399) for Marginal Width. Agreement between conventional assessments of supervisors and students ranged from less than chance (κ = -0.142) for Occlusal Reduction to moderate (κ = 0.577) for Line Angles. Agreement between conventional assessments of supervisors and digital assessments of students ranged from slight (κ = 0.130) for Planes of Reduction to moderate (κ = 0.538) for Line Angles.
結論:
IOSは、客観的なパラメータといくつかの主観的なパラメータの従来の評価の限界を克服するために使用されるかもしれません。クラウンプレパレーションのデジタル評価は、従来の評価に完全に取って代わることはできない。
CONCLUSIONS: IOS may be used to overcome limitations in conventional assessment of objective parameters and some subjective parameters. Digital assessment of crown preparations cannot completely replace conventional assessment.
© 2020 American Dental Education Association.