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ドイツにおける抗がん剤の価格規制の影響からの教訓
Lessons From The Impact Of Price Regulation On The Pricing Of Anticancer Drugs In Germany.
PMID: 32634355 DOI: 10.1377/hlthaff.2019.01122.
抄録
世界の処方箋薬への支出は近年劇的に増加している。この増加は特に米国で顕著であるが、米国ではまだほとんど解決されていない。しかし、ヨーロッパでは、医薬品価格を規制するための異なるアプローチが実施されている。例えば、2011年のドイツ医薬品市場再編法(Arzneimittelmarktneuordnungsgesetz、またはAMNOG)の下では、新規に認可された医薬品の価格は、上市1年目に自由に設定できるようになっています。この1年間にベネフィット評価が行われ、メーカーと国内の法定保険者の代表者との間で価格交渉が行われます。2002年から2017年までにドイツで発売された57品目の抗がん剤のデータを用いて、AMNOGの導入は、薬価が臨床上の利益とより密接に一致することと関連していることを明らかにした。価格交渉の導入により、交渉価格は発売価格と比較して24.5%低下した。メーカーがより高い上市価格を設定することで反応したという証拠は見つかりませんでした。AMNOGは、患者のアクセスを遅らせることなく、政府による価格交渉が臨床上の利益と価格をよりよく一致させるように設計された例である。
Worldwide spending on prescription drugs has increased dramatically in recent years. Although this increase has been particularly pronounced in the US, it remains largely unaddressed there. In Europe, however, different approaches to regulating drug prices have been implemented. Under the 2011 German Pharmaceutical Market Restructuring Act (Arzneimittelmarktneuordnungsgesetz, or AMNOG), for example, manufacturers freely set the prices of newly authorized drugs during their first year on the market. Benefit assessments are carried out during this year and then used in price negotiations between manufacturers and representatives of the country's statutory health insurers. Using data on fifty-seven anticancer drugs launched in Germany from 2002 to 2017, we found that implementation of AMNOG was associated with drug prices being more closely aligned with clinical benefit. Introducing price negotiations led to a 24.5 percent decrease in negotiated prices relative to launch prices. We did not find evidence that manufacturers responded by setting higher launch prices. AMNOG is an example of how government price negotiation can be designed to better align prices with clinical benefit without delaying patient access.