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眼科レジデンシーにおける白内障手術症例追加の教育的効果の定量化
Quantifying the educational benefit of additional cataract surgery cases in ophthalmology residency.
PMID: 32649435 DOI: 10.1097/j.jcrs.0000000000000298.
抄録
目的:
手術時間を手術能力の指標とした白内障手術の研修医の学習曲線を定量化し、限界的な追加教育的利益を得られる症例の閾値を特定し、研修医の手術能力への道筋の不均一性を明らかにすることを目的とした。
PURPOSE: To quantify the resident learning curve for cataract surgery using operative time as an indicator of surgical competency, to identify the case threshold at which marginal additional educational benefit became equivocal, and to characterize heterogeneity in residents' pathways to surgical competency.
設定:
学術医療センター
SETTING: Academic medical center.
デザイン:
大規模レトロスペクティブ連続症例シリーズ。
DESIGN: Large-scale retrospective consecutive case series.
方法:
2010年7月1日から2015年6月30日までにマサチューセッツ眼科のレジデント医師が執刀医として行った白内障手術の全症例をレビューした。データは、Graduate Medical Education Accreditation Council for Graduate Education の症例ログと手術時間の測定値から抽出した。研修医の白内障手術の手術時間の変化を逐次症例数の関数としてモデル化するために線形混合法分析を行い、研修医間のばらつきを正規化するために研修医の身元をモデルのランダム効果として含めた。
METHODS: All cataract surgery cases performed by resident physicians as primary surgeon at Massachusetts Eye and Ear from July 1, 2010 through June 30, 2015 were reviewed. Data was abstracted from Accreditation Council for Graduate Medical Education case logs and operative time measurements. A linear mixed-methods analysis was conducted to model changes in residents' cataract surgery operative times as a function of sequential case number, with resident identity included as a random effect in the model to normalize between-resident variability.
結果:
合計2096例が解析された。研修医の症例1~39例では、手術時間の著しい漸進的な減少が認められた(追加症例1件あたりの平均変化-0.17分、95%CI -0.21、-0.12;p<.001)。その後、症例番号40-149では、手術時間の中程度の安定した短縮が認められた(追加症例1件あたりの平均変化-0.05分、95%CI -0.07, -0.04; p<0.001)。150例目以降の手術時間には統計的に有意な改善は見られなかった。
RESULTS: A total of 2096 cases were analyzed. A marked progressive decrease in operative time was noted for resident cases 1-39 (mean change -0.17 minutes per additional case, 95% CI -0.21, -0.12; p<.001). A modest, steady reduction in operative time was subsequently noted for case numbers 40-149 (mean change -0.05 minutes per additional case, 95% CI -0.07, -0.04; p<0.001). We found no statistically significant improvement in operative times beyond the 150th case.
結論:
研修医は、現行の最低要件を上回る数の白内障手術を行うことで教育的利益を得ることができる。しかし、この閾値をはるかに超える症例では、研修医としての教育効果が薄れてしまう可能性がある。このような症例のために現在使用されている教育資源は、他の研修の優先事項にもっと適切に割り当てられるかもしれません。
CONCLUSIONS: Residents derive educational benefit from performing a greater number of cataract procedures than current minimum requirements. However, cases far in excess of this threshold may have diminishing educational return in residency. Educational resources currently employed for these cases might be more appropriately devoted to other training priorities.