日本語AIでPubMedを検索
私たちは皆、保健サービスを受ける権利を同じように持っている」:モザンビークにおけるナマティの法的エンパワーメント・プログラムの事例研究
'We all have the same right to have health services': a case study of Namati's legal empowerment program in Mozambique.
PMID: 32650772 PMCID: PMC7350694. DOI: 10.1186/s12889-020-09190-7.
抄録
背景:
法的エンパワーメントと社会的説明責任は、利用できるはずのサービスが提供されていないことや、臨床的・対人的なケアの質の低さなど、低・中所得国における保健医療の格差に対処するために、ますます活用されるようになっている2つの戦略である。本論文は、モザンビークでコミュニティのパラリーガルを雇用し、村の保健委員会(VHC)を訓練する法的エンパワーメントの取り組みの説明的事例研究である。研究の目的は、コミュニティ・パラリーガルがどのように事件を解決したか、パラリーガルが保健サービスに与えた影響、パラリーガルの仕事が地域レベルでのコミュニティと保健セクターの関係にどのような影響を与えたかを探ることであった。
BACKGROUND: Legal empowerment and social accountability are two strategies that are increasingly used to address gaps in healthcare in low- and middle-income countries, including failure to provide services that should be available and poor clinical and interpersonal quality of care. This paper is an explanatory case study of a legal empowerment effort that employs community paralegals and trains Village Health Committees (VHCs) in Mozambique. The research objective was to explore how community paralegals solved cases, the impact paralegals had on health services, and how their work affected the relationship between the community and the health sector at the local level.
方法:
ケーススタディは2つの構成要素から構成されていた。(1)健康システムに関する患者/コミュニティの苦情24件のケースレビュー(回顧的レビュー)と、(2)プログラムとプログラムの文脈の質的調査である。症例レビューは、症例に直接関与した人々との構造化された綿密なインタビュー(IDI)を実施することによって達成された。定性調査では、地区、州、国の保健管理者とナマティの職員を対象に、半構造化された重要情報提供者インタビュー(KII)を実施した。さらに、保健擁護者とVHCのメンバーとの間でフォーカスグループディスカッション(FGD)が行われた。
METHODS: The case study had two components: (1) a retrospective review of 24 cases of patient/community grievances about the health system, and (2) qualitative investigation of the program and program context. The case reviews were accomplished by conducting structured in-depth interviews (IDIs) with those directly involved in the case. The qualitative investigation entailed semi-structured Key Informant Interviews (KIIs) with district, provincial, and national health managers and Namati staff. In addition, focus group discussions (FGDs) were held with Health Advocates and VHC members.
結果:
事件解決は、クライエントにエンパワーメントの感覚を与え、関係する保健施設の保健サービスの質に即時的で具体的な改善をもたらし、権利を主張する好循環を誘発したように思われる。また、このプログラムは、クライエントと保健システムとの関係にも改善の兆しをもたらした。私たちは、事例解決の根底にある3つの重要なメカニズムを特定した。それには、保健セクター内の行政能力の強化、保健提供者のための取引コストと政治コストの削減、行政制裁に対する提供者の恐怖が含まれる。
RESULTS: Case resolution conferred a sense of empowerment to clients, brought immediate, concrete improvements in health service quality at the health facilities concerned, and seemingly instigated a virtuous circle of rights-claiming. The program also engendered incipient improvements in relations between clients and the health system. We identified three key mechanisms underlying case resolution, including: bolstered administrative capacity within the health sector, reduced transaction and political costs for health providers, and provider fear of administrative sanction.
結論:
この研究は、保健制度における法的エンパワーメントの事例解決のメカニズム、およびハイブリッドな法的エンパワーメントと社会的説明責任のアプローチの影響に関する限られた文献に貢献している。今後の研究では、事例解決の持続可能性、中央、州、地区レベルのガバナンスが類似のプログラムによってどのように影響を受けるか、法的エンパワーメントによって対処されるさまざまな事例の組み合わせがプログラムの成功にどの程度影響を与えるかを評価することができるかもしれない。
CONCLUSIONS: This study contributes to the limited literature regarding the mechanisms of legal empowerment case resolution in health systems and the impact of hybrid legal empowerment and social accountability approaches. Future research might assess the sustainability of case resolution; how governance at central, provincial, and district level is affected by similar programs; and to what extent the mix of different cases addressed by legal empowerment influences the success of the program.