日本語AIでPubMedを検索
救急医療における社会文化的学習:コンピテンスのホリスティックな検討
Sociocultural learning in emergency medicine: a holistic examination of competence.
PMID: 32651976 DOI: 10.1515/dx-2020-0001.
抄録
目的 医療の現場では、研修医は専門的・文化的活動のシステムの中に位置している。診断能力が社会文化的な文脈の中でどのように発現するかを、状況理論とシステム理論を用いて検討する。ミクロ(個人)、メソ(活動)、マクロ(文化)の各システムにまたがる診断能力を検討するために、全体的なモデルを提案する。方法 救急医療研修医とその指導医の観察から得られた2つの短いシナリオを提示する。これらのシナリオは、診断能力が実践(活動システム)の中でどのように現れるかを理解するために、状況性理論とシステム理論の超理論モデルを用いて分析された。結果 社会文化的文脈における診断能力の評価には、臨床推論には重要ではないと思われる文脈的要因への反応の評価が必要となる場合がある。この情報は、研修医が活動システムの中で適切な情報チャネルを識別し、その中で臨床情報を正確に収集し、優先順位をつけることができるスキルを持っていることを示している可能性がある。したがって、状況に応じた実践としての有能な臨床推論能力の正式な評価は、活動システムのコンテクストのうち、コンピテンシーのマイルストーンを横断して適切に管理し、合成するためにどの程度のコンテクストが必要なのかを明確にすることから利益を得ることができるかもしれない。結論 社会文化的実践としての診断能力の検討は、臨床推論パフォーマンスと評価のユニークで全体的な検討を提供することができる。
Objectives In the medical community of practice, the resident is situated in systems of professional and cultural activities. How diagnostic competence manifests in their sociocultural context is examined through situativity and systems theories. A holistic model is proposed that could examine diagnostic competence across micro (individual), meso (activity), and macro (cultural) systems. Methods Two short scenarios are presented resulting from observations of emergency medicine residents and their supervising physicians. These scenarios are analyzed using a trans-theoretical model of situativity and systems theories to understand how diagnostic competence manifests in practice (activity system). Results Assessment of diagnostic competence in a sociocultural context may require assessment of responses to contextual factors that seem immaterial to clinical reasoning. This information may signal that the resident also has the skills to identify appropriate information channels within an activity system and can accurately collect and prioritize clinical information within those channels. Therefore, the formal assessment of competent clinical reasoning performance, as a situated practice, may benefit from delineating how much of the context of an activity system is required to be competently managed and synthesized across the competency milestones. Conclusions The examination of diagnostic competence as a sociocultural practice can provide a unique and holistic examination of clinical reasoning performance and assessment.