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臨床学習環境・監督・看護師スケール(CLES+T):大学院看護教育の文脈で測定された心理測定特性
The clinical learning environment, supervision and nurse teacher scale (CLES+T): psychometric properties measured in the context of postgraduate nursing education.
PMID: 32655316 PMCID: PMC7339495. DOI: 10.1186/s12912-020-00455-5.
抄録
背景:
Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher Scale CLES+T)は、学部看護教育における臨床学習環境の評価に国際的に使用されている。しかし、この尺度が大学院看護教育の文脈でどのように応用できるかについては、エビデンスがありません。
Background: The Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher Scale CLES+T) instrument is internationally used for the evaluation of clinical learning environment in undergraduate nursing education. However, no evidence is available on the possible applications of this instrument in the context of postgraduate nursing education.
目的:
ポーランドの大学院臨床看護教育におけるCLES+Tの基本的な心理測定特性を検討することを目的とした。
Purpose: To examine the basic psychometric properties of CLES+T in the context of clinical postgraduate nursing education in Poland.
方法:
ポーランドの大学院臨床研修に参加した 417 名の看護師を対象とした研究。
Methods: Study among a sample of 417 nurses participating in the clinical postgraduate training in Poland.
調査結果:
全尺度のCronbachのαは0.97であった。5因子構造は、オリジナル版の尺度の著者が採用した仮定に基づいて確認された。ポーランド版CLES+Tのサブスケールのクロンバッハ・アルファ係数は0.83 ()から0.95 ()の範囲であった。個々のサブスケールの平均値は4.52±0.63から4.73±0.45であった。
Results: Cronbach's alpha for the total scale was 0.97. A five-factor structure was confirmed in accordance with the assumptions adopted by the authors of the original version of the scale. Cronbach's alpha coefficient for the Polish version of the CLES+T subscales ranged from 0.83 () to 0.95 (). The mean results for individual subscales ranged from 4.52 ± 0.63 for to 4.73 ± 0.45 for .
結論:
CLES+T は、大学院レベルの教育の質を保証するために重要な臨床学習環境の要素を評価するのに有用な尺度であると考えられる。
Conclusions: Having shown satisfactory psychometric properties, CLES+T can be considered a useful instrument to assess those elements of clinical learning environment which are important for the assurance of education quality at the postgraduate level.
© The Author(s) 2020.