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量より質が大事。親子コミュニケーションと思春期の学業成績
Quality Matters More Than Quantity: Parent-Child Communication and Adolescents' Academic Performance.
PMID: 32655442 PMCID: PMC7325610. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.01203.
抄録
本研究では、Early Childhood Longititinal Study-Kindergartenのデータセットを用いて、親子のコミュニケーションがアメリカの若者の学業成績に及ぼす影響を、コミュニケーションの量的側面と質的側面を含めて検討した。その効果を検討する際には、子どもの自己概念をメディエーターとして考慮した。モデルの評価には構造方程式モデルを用いた。その結果、親子のコミュニケーションの質が子どもの学業成績と正の関係を持ち、この関係は思春期の子どもの自己概念によって媒介されることが明らかになった。しかし、親子のコミュニケーションの量は思春期の子どもの学業成績と直接的または間接的な関連を示さなかった。これらの結果は、親子のコミュニケーションの質を向上させ、質の高いコミュニケーションと思春期の自己概念との関連性を強化する努力が、思春期の若者の学力向上に役立つ可能性を示唆している。
This study examined the effects of parent-child communication, including the quantitative and qualitative aspects of these communications, on young American adolescents' academic performance by using an Early Childhood Longitudinal Study-Kindergarten dataset. We considered children's self-concept a mediator in examining the effects. Structural equation modeling was used for evaluating the model. The results revealed that the quality of parent-child communication was positively associated with these children's academic performance, and this association can be mediated by the adolescents' self-concept. However, the quantity of parent-child communication did not show a direct or an indirect association with the adolescents' academic achievements. These findings suggest that efforts to improve the quality of parent-child communication and to strengthen the connection between high-quality communications and adolescents' self-concept may benefit young adolescents' academic development.
Copyright © 2020 Zhang.