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移民の子どもの多面的な経済経験と社会情動的幸福感の潜在クラス分析
A latent class analysis of multifaceted economic experience and socioemotional well-being of children of immigrants.
PMID: 32658500 DOI: 10.1037/dev0001075.
抄録
発達研究は一貫して、子どもの社会情緒的な幸福に対する文脈的な影響を考慮することを主張してきた。これは、社会的、文化的、経済的背景が非常に多様である移民の子どもたちに特に当てはまる。本研究では、Early Childhood Longitudinal Study-Kindergartenを用いて、出身国とその多面的な経済的経験に着目することで、米国に住む移民の子どもたちの社会的情緒的幸福感の変動を切り離した。本研究では、まず、幼稚園から小学5年生までの移民の子どもたちの経済生活を、深さ、期間、所得の変動性の3つの側面から潜在階級分析を行い、調査した。さらに、多面的な経済的経験が移民の子どもたちの社会的情緒的知覚をどのように形成しているかを、出身国を考慮して調査した。本研究で得られた知見は、移民の出身国、経済経験のパターン、調査した社会感情領域によって、移民リスクと移民パラドックスの両方の視点を支持するものであった。移民の子供たちは、一般的に、中学2年生の時点で、自分自身のコントロールの位置、自己概念、内在化している症状が、母国生まれの両親の同世代の子供たちよりも悪いと認識していた。これらの家庭の経済状況を考慮した結果、このような状況はもはや一筋縄ではいかなくなった。東南アジアおよび東アジア系の子どもたちは、慢性的に貧困に近い状況にある生粋の両親を持つ白人の同世代の子どもたちよりも社会的情緒的な幸福度が低いと報告した。それ以外の条件では、移民の子どものほとんどは、同じような経済的条件のもとで、生まれた親の白人の子どもと同様の成績を収めていた。これらの結果は、移民の子供の社会的情緒的幸福の変化を説明する上で、出身国と経済的経験が重要であることを強調している。(PsycInfo Database Record (c) 2020 APA, all rights reserved)。
Developmental studies have consistently argued for consideration of contextual influences on children's socioemotional well-being. This is particularly true among children of immigrants, who have highly diverse social, cultural, and economic backgrounds. Using the Early Childhood Longitudinal Study-Kindergarten, this study disentangled the variation of socioemotional well-being among children of immigrants in the United States by looking at country of origin and their multifaceted economic experiences. The study first examined the economic lives of children of immigrants by conducting a latent class analysis with 3 dimensions-depth, duration, and income volatility from kindergarten to fifth grade. It further investigated how multifaceted economic experiences shaped the socioemotional perceptions of children of immigrants by considering country of origin. Findings from this study support both the immigrant risk and immigrant paradox perspectives, depending on country of origin, patterns of economic experiences, and the examined socioemotional domain. Children of immigrants generally perceived themselves to have a worse locus of control, self-concept, and internalizing symptoms at eighth grade than their peers of native-born parents. After considering the economic circumstances of these families, the picture was no longer straightforward. Children of South East Asian and East Asian origins reported worse socioemotional well-being than their White peers of native-born parents in chronic near-poor circumstances. Otherwise, most children of immigrants fared as well as their White children of native-born parents under similar economic conditions. Findings underscore the importance of country of origin and economic experiences in accounting for the variations of socioemotional well-being among children of immigrants. (PsycInfo Database Record (c) 2020 APA, all rights reserved).