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学童期の子どもの母親における子どもの顔の神経処理に不安は影響するか?感情的なGo/NoGoタスクを用いたERP研究
Does anxiety impact the neural processing of child faces in mothers of school-aged children? An ERP study using an emotional Go/NoGo task.
PMID: 32662322 DOI: 10.1080/17470919.2020.1788988.
抄録
妊娠中および産後早期の母親の不安は、事象関連電位(ERP)によって測定される中立的な幼児の顔の神経処理の亢進と関連している。しかし、不安が年長児の母親の顔の神経処理をどのように形成しているかについては、あまり知られていない。本研究では、8-10歳児の母親36名を対象に、脳波を記録しながら、見慣れない学齢児がポーズをとった中立的で感情的な(嬉しい、怖い)表情で構成されるGo/NoGo課題を完了させた。母親の不安の高いレベル - 自己報告を介して指標化された - 子供の恐怖心のある顔に遅延行動反応と子供の中立的な顔によって誘発されたN170とLPP振幅の増加に関連付けられていました。不安は子どもの感情的な顔によって誘発されるLPPにも正の関係があったが、不安は子どもの恐怖的な顔に対するN170振幅反応の増加にはつながったが、幸せではない顔に対するN170振幅反応は増加した。研究は、さらに神経マーカーと感情表現が影響を受けていると子育ての後の段階に中立的な乳児の顔への神経反応に母親の不安の影響を検討する先行研究の知見を複製し、拡張します。所見は、開発全体で不安とあまり最適な子育てとの関係の根底に潜在的にプロセスについての私たちの知識を増やすために、乳児期を超えてこれらの関連付けを研究することの重要性を証明する。
Maternal anxiety during pregnancy and the early postpartum period is associated with heightened neural processing of neutral infant faces as measured by event-related potentials (ERPs). However, less is known about how anxiety shapes neural face processing in mothers of older children. In our study, 36 mothers of 8-10 year old children completed a Go/NoGo task consisting of neutral and emotional (happy, fearful) facial expressions posed by unfamiliar school-aged children while EEG was recorded. Higher levels of maternal anxiety -indexed via self-report- were associated with delayed behavioral responses to children's fearful faces and increased N170 and LPP amplitudes elicited by children's neutral faces. While anxiety was also positively related to the LPP elicited by children's emotional faces, it only led to increased N170 amplitude responses to children's fearful, but not happy, faces and only when they were NoGo cues. The study replicates and extends prior findings examining the impact of maternal anxiety on neural responses to neutral infant faces to later stages of parenting with further neural markers and emotional expressions being affected. Findings evidence the importance of studying these associations beyond infancy to increase our knowledge about processes potentially underlying the relation between anxiety and less optimal parenting across development.