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学校の禁煙政策が喫煙のスティグマ化に及ぼす影響。思春期の若者を対象としたヨーロッパの比較研究
The effect of school smoke-free policies on smoking stigmatization: A European comparison study among adolescents.
PMID: 32663217 DOI: 10.1371/journal.pone.0235772.
抄録
たばこ規制政策や規範的な禁煙環境による喫煙の非正規化の進展は、思春期の非喫煙者へと権力をシフトさせる可能性がある。しかし、喫煙者に対するスティグマ化が思春期の若者の間でどれほど一般的なのか、あるいはスティグマ化が彼らの学校や社会環境における喫煙の非正規化とどのように関係しているのかは明らかではない。本論文では、(1)ヨーロッパの青年のスティグマ化が喫煙状況や社会経済的地位(SES)によって異なるかどうか、(2)喫煙が非正規化されている学校環境(喫煙率が低く、学校のたばこ政策がしっかりしている学校など)でスティグマ化が大きいかどうかを測定することを目的としています。思春期の12,991人のデータを欧州7カ国の55校で収集した(SILNE R-survey、2016/17)。喫煙者に対する知覚されたステレオタイプと差別のStuberの適応尺度を喫煙状況と非喫煙者へのパワーシフトを示す5つの変数に適用した:学校のたばこ対策(STP)スコア、学校の喫煙者である青年の割合、保護者の教育レベル、生徒の学業成績、喫煙者である友人の割合。知覚的汚名度のグローバルスコアに多段階回帰を適用した。喫煙者に対する差別や喫煙者のステレオタイプ化が頻繁に報告された。喫煙者は、非喫煙者に比べて「喫煙に対する認識されたスティグマ化」が少ないと報告された(Beta = -0.146、p < 0.001)。高ESの学生は低ESの学生よりもステレオタイプと差別を頻繁に報告した。スティグマ化の認識は、学業成績の悪い生徒の間では低かった(Beta = -0.070、p < 0.001)、喫煙者の友人がいる生徒の間では低かった(Beta = -0.141、p < 0.001)。スティグマ化は喫煙にさらされている学校ほど低く,学校のSTPスコアとは関連していませんでした。喫煙のスティグマ化は、ヨーロッパの青少年の間では一般的である。しかし、喫煙者自身は非喫煙者に比べて汚名を感じることは少ない。学校での強力なたばこ政策はスティグマ化を増加させないが、喫煙に寛容な社会環境はスティグマ化を減少させる。
The increasing denormalization of smoking by tobacco control policies and a normative smoke-free climate may shift power towards adolescent non-smokers. It is unclear, however, how common stigmatization of smokers is among adolescents or how stigmatization relates to the denormalization of smoking in their school and social environment. This paper aims to measure (1) whether stigmatization among European adolescents varies according to smoking status and socioeconomic position (SES), and (2) whether stigmatization is greater in school environments in which smoking is denormalized (i.e. those with low smoking rates and strong school tobacco policies). Data on 12,991 adolescents were collected in 55 schools in seven European countries (SILNE R-survey, 2016/17). We applied Stuber's adapted scale of perceived stereotyping and discrimination towards smokers to smoking status and five variables indicating a power shift towards non-smokers: the school's tobacco control policy (STP) score, the percentage of adolescents in the school who smoke, parents' level of education, students' academic performance, and the percentage of their friends who smoke. Multilevel regressions were applied to the global score for perceived stigmatization. Discrimination against smokers and stereotyping of smokers were frequently reported. Smokers reported less 'perceived stigmatization of smoking' than non-smokers (Beta = -0.146, p < 0.001). High-SES students reported stereotyping and discrimination more frequently than lower-SES students. The perception of stigmatization was lower among students whose academic performance was poor (Beta = -0.070, p < 0.001) and among those who had friends who smoked (Beta = -0.141, p < 0.001). Stigmatization was lower in schools with greater exposure to smoking and was not associated with the school's STP score. Perceived stigmatization of smoking is common among European adolescents. Smokers themselves, however, perceive stigmatization less often than non-smokers. Strong school tobacco policies do not increase stigmatization, but a social environment that is permissive of smoking decreases perceived stigmatization.