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"ママ、歯医者に行こうよ!"イタリアの公衆衛生サービスにおける自閉症スペクトラム障害児のためのオーダーメイド歯科治療の予備的実現可能性
"Mom Let's Go to the Dentist!" Preliminary Feasibility of a Tailored Dental Intervention for Children with Autism Spectrum Disorder in the Italian Public Health Service.
PMID: 32664704 DOI: 10.3390/brainsci10070444.
抄録
自閉症スペクトラム症(ASD)の子どもたちは、同世代の子どもたちよりも口腔内の健康状態が悪い。彼らの健康サービスへのアクセスは、現在のところ不十分であり、ケアの手順を改善するための質の高い介入はほとんど設計されておらず、実施されていません。本研究の目的は、情報通信技術(ICT)を活用した歯科治療の経験を、公衆衛生サービスの中でASDを持つ子供たちに説明することである。本研究では、59名の子どもたち(平均年齢9.9歳、SD=5.43)がMyDentistプロジェクトに参加した。MyDentistプロジェクトは、従来の歯科治療技術と脱感作と恐怖心コントロールのための新しい手法を統合したもので、ASDを持つ子供が医療環境や処置に慣れることを目的とした、ICTをベースとした強化されたカスタマイズされた介入を通じて提供されました。2つのアンケートには、保護者がMyDentistの体験を子供にどのように受け入れているかを記入した。T0(MyDentistを開始する前)からT1(MyDentistを開始して6ヶ月後)までの間に、口腔衛生の改善と歯科治療中の協調性について有意な結果が示された。家族はICTサポートの利用を肯定的に評価していた。結論として、このプロジェクトは保護者に受け入れられていることが示され、費用のかかる薬理学的介入(副作用の可能性がある)に頼ることなく、子どもたちの健康をより良く管理しながら、公衆衛生上の歯科医療と予防を成功させることができることが示唆されました。
Children with autism spectrum disorder (ASD) show worse oral health than their peers. Their access to health services is, at present, inadequate: few high-quality interventions have been designed and implemented to improve their care procedures so far. The purpose of this study is to describe an experience of dental care supported by Information and Communication Technologies (ICT), for children with ASD in a public health service. In our study, 59 children (mean age 9.9 years; SD = 5.43) participated in the MyDentist project. It integrates classic dental care techniques with new practices for desensitization and fear control, delivered through an enhanced customized ICT-based intervention aiming at familiarizing the child with ASD with the medical setting and procedures. Two questionnaires were filled out by parents to describe the acceptability of the MyDentist experience for their children. Significant results were shown from T0 (before initiating MyDentist) to T1 (after 6 months of the MyDentist experience) regarding improved oral hygiene and cooperation during dental treatments. Families positively assessed the use of ICT support. In conclusion, the project demonstrated acceptability by parents, suggesting that public health dental care and prevention can be successfully implemented without resorting to costly pharmacological interventions (with potential side effects), taking better care of children's health.