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介護士の仕事のやりがいとは?プロの介護福祉士の仕事のやりがい
What makes them happy? Professional care-givers' job satisfaction.
PMID: 32666156 DOI: 10.1007/s00391-020-01759-6.
抄録
背景:
看護師の仕事への不満は、職業の変化や(早期の)離職の意図の早期警告指標として見ることができる。職務満足度とその決定要因をよりよく理解することで、看護師の離職を防ぐことができる。
BACKGROUND: Nurses' job dissatisfaction can be seen as an early warning indicator of occupational change and (early) termination intentions. A better understanding of job satisfaction and its determinants can help to prevent nurses from leaving their profession.
研究の目的:
看護師の仕事の特徴に対する認識が仕事の満足度全体に与える影響を評価し、最も関連性の高い要因を明らかにした。また、最も関連性の高い因子が仕事の満足度に影響を与える可能性のあるメカニズムについても検討した。
AIM: We assessed the impact of nurses' perception of job characteristics on their overall job satisfaction in order to identify the most relevant factors. We also investigated the potential mechanisms through which the most relevant factor influences job satisfaction.
方法:
ドイツの入院・通院ケアの登録看護師約800名(介護施設)を対象とした標準化された調査に基づく重回帰分析と、看護師への半構造化インタビュー約50件の質的内容分析を行った。
METHOD: We used multiple regression analysis based on a standardized survey of about 800 registered nurses (in long-term care facilities) in both inpatient care and outpatient care in Germany as well as qualitative content analysis of about 50 semi-structured interviews with nurses.
結果:
我々は、チームやスーパーバイザーとのコラボレーションは、仕事の満足度に関連付けられている最も関連する要因であることがわかりました。良いチームは専門的なサポートと専門的な介護者のための理想的なサポートを生み出し、専門的な開発とケアの質を向上させることができる。
RESULTS: We found that collaboration with the team and supervisor to be the most relevant factor associated with job satisfaction. A good team can create professional support and ideational support for professional caregivers and enhance their professional development and the quality of care.
DISCUSSION:
その結果、柔軟なシフトの引き継ぎやチームミーティングなど、働きやすい雰囲気を確立・醸成するためには、リーダーシップ研修やチームビルディングの手法などの重要性が指摘されています。
DISCUSSION: Our results point to the importance of leadership training, team building methods and other measures for establishing and cultivating a pleasant working atmosphere with flexible shift handovers and team meetings.