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ハンガリーの一般成人集団におけるeHealthリテラシーと患者報告による外来診療の経験の探索。横断的研究
Exploring eHealth Literacy and Patient-Reported Experiences with Outpatient Care in the Hungarian General Adult Population: A Cross-Sectional Study.
PMID: 32667891 DOI: 10.2196/19013.
抄録
背景:
健康を支援するための情報通信技術の使用を包含するデジタルヘルスは、医療の文化的変革の背後にある重要な推進力であり、人を中心とした医療への転換を促すものである。したがって、eHealthリテラシーは、革新的なデジタルヘルスソリューションによってサポートされるケアのより良い経験をサポートする可能性がある。
BACKGROUND: Digital health, which encompasses the use of information and communications technology in support of health, is a key driving force behind the cultural transformation of medicine towards people-centredness. Thus, eHealth literacy may support better experiences of care supported by innovative digital health solutions.
目的:
ハンガリーの外来診療利用者におけるeHealthリテラシーと患者が報告した経験尺度(PREMs)との関係を探ること。
OBJECTIVE: To explore the relationship between eHealth literacy and patient-reported experience measures (PREMs) among users of outpatient care in Hungary.
方法:
2019年初頭に、ハンガリーの一般人口から募集した大規模な代表的オンラインサンプルを対象に横断的調査を実施し、eHealthリテラシーはeHealth Literacy Scale(eHEALS)を用いて測定した。外来診療を伴うPREMは、調査に先立つ12ヶ月以内に外来診療を受けた回答者を対象に、経済協力開発機構(OECD)が推奨する質問セットを用いて測定した。二変量関係は、ポリコリック相関、Kruskal-Wallis検定、カイ二乗検定を用いて調査した。非線形関連を捉えるために、共変量をコントロールした後、多変量プロビット、OLS、順序付きロジット、ロジスティック回帰モデルを用いてeHEALSの四分位とPREMsの関係を分析した。
METHODS: In early 2019, we conducted a cross-sectional survey on a large representative online sample recruited from the Hungarian general population. eHealth literacy was measured with the eHealth Literacy Scale (eHEALS). PREMs with outpatient care were measured with a set of questions recommended by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) for respondents, who attended outpatient visit within 12 months preceding the survey. Bivariate relationships were explored via polychoric correlation, the Kruskal-Wallis test and chi-square test. To capture non-linear associations, after controlling covariates, we analysed the relationship between eHEALS quartiles and PREMs using multivariate probit, OLS, ordered logit and logistic regression models.
結果:
1000人の調査回答者から666人(女性364人、54.7%)を対象とし、平均年齢48.9歳(SD17.6)、eHEALSスコア29.3(SD4.9)であった。eHEALSスコアが高い回答者は、医療従事者の説明を理解している可能性が高く(29=24.2、P=.002)、ケアや治療に関する意思決定に関与している可能性が高かった(29=18.2、P=.03)。多変量回帰では、eHEALSスコアが最も低い(第1四分位)回答者と中程度に高い(第3四分位)回答者では、有意に差があり、後者の方が全体的に肯定的な経験(P=.02)をしている可能性が高く、問題を経験している可能性が低かった(P=.02)。また、医療従事者の説明がわかりやすかった(P<.001)、前回の診察時に質問ができた(P=.04)という点では、患者の方が経験値が高かった。eHEALSレベルが最も高い(第4四分位)と最も低い(第1四分位)の個人の患者報告された経験は、PREM測定器のどの項目においても有意差はなく、PREM項目から生成された複合PREMスコアも有意差はなかった(すべてのモデルでP >.05)。
RESULTS: From 1000 survey respondents, 666 individuals (364 females, 54.7%) were included in the study with mean age of 48.9 (SD 17.6) and eHEALS score of 29.3 (SD 4.9). Respondents with higher eHEALS score were more likely to understand the healthcare professionals' explanations (29=24.2, P=.002) and to be involved in decision-making about care and treatment (29=18.2, P=.03). In multivariate regression, respondents with lowest (1st quartile) and moderately high (3rd quartile) eHEALS scores differed significantly, where the latter were more likely to have an overall positive experience (P=.02) and experience fewer problems (P=.02). Also, those respondents had better experiences in terms of how easy it was to understand the healthcare professionals' explanations (P <.001) and being able to ask questions during their last consultation (P=.04). Patient-reported experiences of individuals with highest (4th quartile) and lowest (1st quartile) eHEALS levels did not differ significantly in any items of the PREM instrument, and neither composite PREM scores generated from the PREM items (P >.05 in all models).
結論:
eHealthリテラシーとPREMsとの関連を実証した。最高レベルのeHealthリテラシーを持つ人々の間でのネガティブな経験を説明する潜在的な患者、医師、およびシステムに関連した要因については、さらなる調査が必要であり、それは効率的なeHealthリテラシー介入の開発に貢献するかもしれない。eHealthリテラシーと患者が報告した経験との間の因果関係を確立するためには、さらなる研究が必要である。
CONCLUSIONS: We demonstrated the association between eHealth literacy and PREMs. The potential patient-, physician- and system-related factors explaining the negative experiences among people with highest levels of eHealth literacy warrant further investigation, which may contribute to the development of efficient eHealth literacy interventions. Further research is needed to establish causal relationship between eHealth literacy and patient-reported experiences.
クリニカルトライアル:
CLINICALTRIAL: