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幼い難聴児を対象とした親の代理人によるQOL尺度の検証
Validation of a Parent Proxy Quality-of-Life Measure for Young Children With Hearing Loss.
PMID: 32668032 DOI: 10.1002/lary.28891.
抄録
目的:
現在、7歳未満の子どもを対象とした聴覚関連のQOL(Quality of Life)質問紙は存在しない。本研究では、親による新しいPreschool Hearing Environments and Reflection on Quality of Life (HEAR-QL)質問紙を開発し、その構成要素の妥当性と信頼性を評価することを目的としています。
OBJECTIVES: No hearing-related quality of life (QL) questionnaire currently exists for children < 7 years. This study aimed to develop and evaluate the construct validity and reliability of a new parent-proxy Preschool Hearing Environments and Reflection on Quality of Life (HEAR-QL) questionnaire.
方法:
2歳から6歳までの難聴児の保護者を複数の施設から募集しました。新しい尺度の構成要素の妥当性を評価するために、参加者は70項目からなる就学前のHEAR-QLと、聴覚・コミュニケーション機能(Parents' Evaluation of Aural/Oral Performance of Children)、一般的な小児QL(Pediatric Quality of Life Inventory Parent Report, PedsQL)、家族機能(PedsQL Family Impact Module)、親の幸福度(Patient Reported Outcomes Measurement Information System Adult Global Report)を測定する有効な質問票を記入した。参加者は2週間後に就学前のHEAR-QLを完了させ、テストとテストの信頼性を測定した。探索的主成分分析を用いて、項目数を減らし、基礎となるHEAR-QLの因子構造を明らかにした。分散分析では、HLによるHEAR-QLの違いを調べた。
METHODS: Parents of children 2 to 6 years old with any hearing loss (HL) were recruited from multiple sites. To evaluate the new measure's construct validity, participants completed a 70-item preschool HEAR-QL and validated questionnaires measuring hearing and communication functioning (Parents' Evaluation of Aural/Oral Performance of Children), generic pediatric QL (Pediatric Quality of Life Inventory Parent Report, PedsQL), family functioning (PedsQL Family Impact Module), and parent well-being (Patient Reported Outcomes Measurement Information System Adult Global Report). Participants completed the preschool HEAR-QL 2 weeks later to measure test-retest reliability. Exploratory principal components analysis was used to reduce the number of items and determine the underlying HEAR-QL factor structure. Analysis of variance examined HEAR-QL differences by HL.
結果:
保護者205名のうち、両側性HLの子供が144名、片側性HLの子供が50名、正常聴力(NH)の子供が10名、聴力状態が不明な子供が1名いた。70項目の質問紙を23項目に減らし、5つの基礎となる因子で構成した。行動と注意」、「聴覚環境」、「新しい社会的状況」、「社会的相互作用」、「コミュニケーション」の5つの因子からなる23項目で構成されていた。各因子のCronbachのαは0.80~0.91であった。テスト・レットテストの信頼度は0.93であった。各因子の間には、中程度から強程度の相関関係(r>.300)が観察されました。聴覚環境スコアは、NHの子どもとHLの子どもで有意な差が認められた。
RESULTS: Among 205 parents, 144 had children with bilateral HL, 50 had children with unilateral HL, 10 had children with normal hearing (NH), and one child's hearing status was unspecified. The 70-item questionnaire was reduced to 23 items with five underlying factors: Behavior and Attention, Hearing Environments, New Social Situations, Social Interactions, and Communication. Cronbach's alpha for each factor ranged from 0.80 to 0.91. Test-retest reliability was 0.93. Moderate-to-strong correlations (r > .300) were observed between each Preschool HEAR-QL factor and previously validated measures. Hearing Environments scores differed significantly between children with NH and any HL.
結論:
就学前のHEAR-QLと他の尺度との相関は構成的妥当性を支持した。判別妥当性試験には、NHを持つ子供のより大きなサンプルが必要である。
CONCLUSION: Preschool HEAR-QL correlations with other measures supported its construct validity. Discriminant validity testing requires a larger sample of children with NH.
証拠レベル:
NA 喉頭鏡、2020年。
LEVEL OF EVIDENCE: NA Laryngoscope, 2020.
© 2020 The American Laryngological, Rhinological and Otological Society, Inc.