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Front Psychol.2020;11:781. doi: 10.3389/fpsyg.2020.00781.Epub 2020-05-19.

リファービッシュかリマニュファクチャリングか-消費者の選択行動に関する実験的研究

Refurbished or Remanufactured?-An Experimental Study on Consumer Choice Behavior.

  • Yao Chen
  • Jinfei Wang
  • Xuening Jia
PMID: 32670124 PMCID: PMC7326041. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.00781.

抄録

リマニュファクチャリングは、循環型経済を実現し、資源の再利用を向上させるための重要な手段の一つである。しかし、古い部品の再利用に比べて、中国の一般消費者の多くはリマニュファクチャリングに馴染みがない。そのため、中国の再製造産業の発展が妨げられている。本稿では、MP4(快楽商品)とカートリッジ(機能商品)という異なる属性を持つ2種類の消費財を紹介する。中国の消費者が様々なリサイクルの選択肢に直面したときの消費行動についての実証研究を行った。実証研究は2段階に分かれており、参加者はそれぞれ2つの製品(新製品と再生品)と3つの製品(再生品を含む)の状況に直面したときに、仮想的な購買意思決定を行う必要がある。本論文では,この2つの状況下での再生品,新製品,再生品に対する中国人消費者の購買意向と意思決定プロセスを分析した。また、再生品と再生品に対する消費者の購買意欲も研究の一環である。実験結果から、消費者は新製品、再生品、再生品の選択メカニズムが異なること、また、この選択メカニズムと製品自体の属性との間にも一定の関係があることが検証された。研究では、製品の属性の違いにより、消費者は製品の環境保護、品質、ブランド、価格、新旧の好みなどに異なる注意を払っていることが示された。モデルの結果は、異なる商品の選択行動と消費者の購買意欲も、これらの注目度の違いによって影響を受けることを示している。研究結果を通じて、本論文は、再生品は再生品の発展に影響を与え、消費者は価格にはより注意を払うが、環境保護には注意を払わないというような結論を発見した。本研究の結論は、中国の再製造企業が市場戦略を策定し、政府が関連政策を策定し、OEM生産を行うための参考資料と実践的な意味合いを提供するものである。

Remanufacturing is one of the important means to achieve circular economy and improve the reuse of resources. But, compared with the reuse of old parts, most ordinary Chinese consumers are not familiar with remanufacturing. Because of this, the development of China's remanufacturing industry is hindered. This paper introduces two kinds of consumer goods with different attributes, namely MP4 (the hedonic product) and cartridge (the functional product). The empirical study on the consumption behavior of Chinese consumers when they are faced with a variety of recycling options was performed. Empirical studies are divided into two stages: participants need to give hypothetical purchase decisions when facing situations of two products (new products and remanufactured products) and three products including refurbishment products, respectively. This paper analyzes the purchase intention and decision-making process of Chinese consumers for remanufactured products, new products, and refurbished products in these two situations. The consumers' willingness to pay for remanufactured products and refurbished products is also part of the study. The experimental results verify that consumers have a different selection mechanism for new products, remanufactured products, and refurbished products, and there is also a certain relationship between this selection mechanism and the attributes of the product itself. The research shows that due to the different product attributes, consumers pay different attention to the environmental protection, quality, brand, price, and new and old preferences of products. The result of the model shows that the choice behavior of different products and their willingness to pay are also affected by different levels of these attentions. Through the research results, this paper finds conclusions like refurbished products have an impact on the development of remanufactured products, and consumers pay more attention to price but do not pay attention to environmental protection. The conclusion of the study provides references and practical implications for Chinese remanufacturing enterprises to formulate market strategy, for the government to formulate relevant policies, and for OEM production.

Copyright © 2020 Chen, Wang and Jia.