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J Youth Adolesc.2020 Jul;10.1007/s10964-020-01287-x. doi: 10.1007/s10964-020-01287-x.Epub 2020-07-15.

家族の社会経済的地位と思春期の学力.主観的な社会的移動と注意力の調節的役割

Family Socioeconomic Status and Adolescents' Academic Achievement: The Moderating Roles of Subjective Social Mobility and Attention.

  • Feng Zhang
  • Ying Jiang
  • Hua Ming
  • Chunyan Yang
  • Silin Huang
PMID: 32671624 DOI: 10.1007/s10964-020-01287-x.

抄録

家族の社会経済的地位(SES)が低い青年は、家族のSESが高い青年に比べて学業成績が低いことが多い。しかし、家族の社会経済的地位(SES)が低い青少年の学業成績との関係については、個人的な緩衝メカニズムについてはあまり知られていない。本研究では、家族のSESに関連する青年の学力格差に着目し、家族のSESが青年の学力を予測するかどうか、青年の主観的な社会的移動性と注意力がこの関係を修飾しているかどうかを縦断的データを用いて検証することを目的とした。有効な参加者は、中国の5つの鎮区の公立学校に通う827人の青年(M=12.30歳、範囲:11~14歳、SD=0.87、女子40.99%)であった。その結果、家族のSES(親の学歴、親の職業、家族の収入)は、過去の学力を考慮した場合、思春期の学力(中国語、数学)と正の相関があることが示された。9ヵ月後の家族のSESと中国語と数学の学力との間の正の相関は、主観的社会移動度が高い青年では有意ではなかった。さらに、家族のSESが9ヵ月後の中国語の成績に及ぼす正の効果は、注意力のレベルが高い思春期の児童では有意ではなかった。結論として、家族のSESが低いと思春期の中国語と数学の達成度が損なわれ、思春期の主観的社会移動度が高いと家族のSESが低いと中国語と数学の達成度に及ぼす悪影響が緩衝され、思春期の注意力が高いと家族のSESが中国語の達成度に及ぼす悪影響は緩衝されるが、数学の達成度には影響しないことが示唆された。これらの知見は,家族のSESが低い思春期の児童生徒に対して,特定の教科の達成を目的とした差動介入を開発することの重要性を強調する可能性がある。

Adolescents with low family socioeconomic status (SES) often have lower academic achievement than their peers with high family SES. However, less is known about the personal buffering mechanisms on the relationship between low family SES and academic achievement for youth. To address adolescents' academic achievement gap related to family SES, this study aimed to test whether family SES predicted adolescents' academic achievement and whether adolescents' subjective social mobility and attention moderated this relationship with longitudinal data. Valid participants included 827 adolescents (M = 12.30 years, range: 11-14 years, SD = 0.87, and 40.99% girls) from five township public schools in China. The results showed that family SES (comprising parents' education, parents' occupation, and family income) was positively correlated with adolescents' academic achievement (i.e., Chinese and math) when controlling for prior academic achievement. The positive associations between family SES and both Chinese and math achievement 9 months later were nonsignificant for adolescents with higher levels of subjective social mobility. In addition, the positive effect of family SES on Chinese achievement 9 months later was nonsignificant among adolescents with higher levels of attention. In conclusion, low family SES impairs adolescents' Chinese and math achievement, high levels of adolescents' subjective social mobility can buffer the adverse effects of low family SES on both Chinese and math achievement, and high levels of adolescents' attention can buffer the adverse effects of family SES on Chinese achievement but not on math achievement. These findings may emphasize the significance of developing differential interventions aimed at specific subject achievement for adolescents with low family SES.