日本語AIでPubMedを検索
国際的な評価への参入を抑制し、医療従事者の育成の質を向上させるためのツールとしての医科大学の教育活動の評価
[RATING EVALUATION OF EDUCATIONAL ACTIVITIES OF MEDICAL UNIVERSITIES AS A TOOL TO STIMULATE ENTRANCE IN GLOBAL RATINGS AND IMPROVE THE QUALITY OF PREPARING HEALTH PERSONNEL].
PMID: 32672709
抄録
国立大学のグローバル大学ランキングへのアクセスが困難なことは、カザフスタン共和国を含む多くの発展途上国にとって喫緊の問題である。このことは、国立大学が競争力を高め、グローバル大学ランキングに入るように努力することを促す効果的なアプローチを探さざるを得ない。グローバル・レーティングの重要な構成要素の一つは教育活動であり、保健医療人材育成の質は国民の保健医療システムにとって特に価値のあるものであることから、本研究の目的は、医療系大学の教育活動に対する国別レーティング・システムを開発し、国民の保健医療システムへの適用を評価することである。開発した医学系大学の教育活動の評価方法は、4 つの指標(医学教育プログラムの質、卒業生の需要、医学教育の国際化、教員のレベル)に基づいて大学を評価するものである。本研究の枠組みの中で、2018-2019年度の教育活動の成果に応じて、カザフスタンの12の医科大学を評価した。その結果、開発した医学系大学の教育活動の評価システムを、世界ランキングへの進出を促し、医療人材育成の質を向上させるためのツールとして実用化できる可能性が示された。相関分析の結果、医学教育プログラムの質は、大学の卒業生の再就職とさらなる訓練レベルへの入学に直接依存していることが明らかになった。同時に、医学教育プログラムの訓練の質は、医学教育の国際化と教員のレベルに直接依存している。
The inaccessibility of global university ratings for national universities is an urgent problem for many developing countries, including the Republic of Kazakhstan. This forces us to look for effective approaches that encourage national universities to increase their competitiveness and strive to enter global university rankings. Since one of the key components of global ratings is educational activity and the quality of the health personnel training is of particular value to the national health system, the aim of our study was to develop a national rating system for the educational activities of medical universities and evaluate its application in the national health system. The developed methodology for the rating assessment of the educational activities of medical universities included an assessment of universities according to 4 indicators (Quality of preparation for medical education programs, Demand for graduates, Internationalization of medical education, Level of faculty). In the framework of this study, we evaluated 12 medical universities of Kazakhstan according to the results of educational activities for the 2018-2019 academic year. The results of our study showed the possibility of practical use of the developed system of rating assessment of the educational activities of medical universities as a tool to stimulate entry into global rankings and improve the quality of health personnel training. According to the results of the correlation analysis revealed that the quality of the medical education program depends directly on the further employment of graduates of universities and their admission to further training levels. At the same time, the quality of training in medical education programs directly depends on the internationalization of medical education and the level of faculty.