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工学的創造性。事前の経験は、新しいメタファーに対する電気生理学的反応を変調させる
Engineering creativity: Prior experience modulates electrophysiological responses to novel metaphors.
PMID: 32672842 DOI: 10.1111/psyp.13630.
抄録
新しい比喩的言語の使用は、これまでに聞いたことのないような意味のある言語表現の生成と理解を通して、人間の創造性を例示しています。しかし、電気生理学的な研究では、新しい比喩の理解には、遠く離れた概念からの情報を統合する必要があるため、認知的にコストがかかることが明らかになっている。ここでは、このような認知的コストが、事前の領域知識の要因として軽減されるかどうかを調査した。本研究では、工学系・非工学系の学生を対象に、工学や一般知識に関連した文字通りの文章、斬新な比喩的な文章、変則的な文章を脳波記録しながら読解してもらった。各文章を読み上げる際に、その文章の意味が独創的であるかどうか(新規性判断)、意味があるかどうか(感覚性判断)を判断してもらいました。グループ間で比較すると、N400の変調は緩やかで、変則的な文、比喩的な文、文字通りの文に反応してN400が最大になることが示された。グループ間比較では、エンジニアではN400が減衰し、非エンジニアではN400が増加するという鏡のような効果が見られた。また、計画的比較では、エンジニアでは非エンジニアに比べて工学的な新規比喩文に対するN400の振幅が減少しており、事前知識が比喩処理に影響を与えていることが示唆された。しかし、この減少は文型×知識×グループの相互作用がない場合に観察された。以上のことから、我々の研究は、事前の領域知識が創造的言語理解に直接影響を与える可能性があることを示唆する新しい証拠を提供するものである。
Novel metaphorical language use exemplifies human creativity through production and comprehension of meaningful linguistic expressions that may have never been heard before. Available electrophysiological research demonstrates, however, that novel metaphor comprehension is cognitively costly, as it requires integrating information from distantly related concepts. Herein, we investigate if such cognitive cost may be reduced as a factor of prior domain knowledge. To this end, we asked engineering and nonengineering students to read for comprehension literal, novel metaphorical, and anomalous sentences related to engineering or general knowledge, while undergoing EEG recording. Upon reading each sentence, participants were asked to judge whether or not the sentence was original in meaning (novelty judgment) and whether or not it made sense (sensicality judgment). When collapsed across groups, our findings demonstrate a gradual N400 modulation with N400 being maximal in response to anomalous, followed by metaphorical, and literal sentences. Between-group comparisons revealed a mirror effect on the N400 to novel metaphorical sentences, with attenuated N400 in engineers and enhanced N400 in non-engineers. Critically, planned comparisons demonstrated reduced N400 amplitudes to engineering novel metaphors in engineers relative to non-engineers, pointing to an effect of prior knowledge on metaphor processing. This reduction, however, was observed in the absence of a sentence type × knowledge × group interaction. Altogether, our study provides novel evidence suggesting that prior domain knowledge may have a direct impact on creative language comprehension.
© 2020 Society for Psychophysiological Research.