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人を中心とした環境での実践-精神科社会復帰における自助グループのあり方
Practicing in a person-centred environment - self-help groups in psycho-social rehabilitation.
PMID: 32673133 DOI: 10.1080/09638288.2020.1789897.
抄録
エイム:
人口における慢性疾患や障害の有病率の増加は、健康とリハビリテーションサービスに新たな需要をもたらしている。自助グループに関する研究では、これらのグループへの参加は、慢性疾患や障害に悩む人々にプラスの影響を与える可能性があることが示唆されている。本研究では、自助グループの参加者がリハビリテーションを受けながら、生活上の課題に対処するために必要な知識、技術、自信を身につけていく、人を中心とした支援を探っていく。
AIM: The increasing prevalence of chronic conditions and impairments in the population is putting new demands on health and rehabilitation services. Research on self-help groups suggest that participation in these groups might have a positive impact on people who are struggling with chronic illnesses or disabilities. In this study, we explore person-centred support in which participants in self-help groups are undergoing rehabilitation to develop their knowledge, skills and confidence necessary to handle life's challenges.
方法:
デザインは探索的であり、情報提供者のインタビューとフォーカスグループ(合計32人の参加者)からのデータを分析するために、グラウンデッドセオリーに触発されたアプローチを使用しています。参加者は20歳から60歳までのリハビリテーションのクライエントで、8人が男性、26人が女性でした。
METHOD: The design is exploratory, analysing data from informant interviews and focus groups (a total of 32 participants) using a Grounded Theory inspired approach to analyse. The participants were rehabilitation clients aged between 20 and 60 years; eight were men and twenty-six were women.
結果:
その結果、ポジティブなリハビリテーションの成果を促進する可能性の高い重要な自助プロセスとして、主に3つのカテゴリーが浮かび上がった。(1)安全に学び実践すること、(2)期待からの逃避、(3)プラスを強調する内的プロセス、である。
RESULTS: Three main categories emerged as being important self-help processes that were likely to promote positive rehabilitation outcomes: (1) Learning and practicing safely, (2) A refuge from expectations, (3) Internal processes that accentuate the positives.
結論:
構造化された自助努力の環境を通じて提供されるピアサポートは、新しい自己認識の開発を促進し、受容と適応を促進し、新しいスキルの確立を促進し、職場を含む新しい環境への学習の移転を可能にすることができます。リハビリテーションへの影響 自助グループは、リハビリテーションのプロセスを支援することができる。自助グループに参加することで、個人が課題や制限に対処するための環境が整います。構造化された自助グループの環境を通じて提供されるピアサポートは、新しい自己認識の開発を促進し、適応を促進し、新しいスキルの確立を促進することができます。ピアが主導する自助グループに参加することは、潜在的な作業能力の開発を含め、新しい環境への学習の移転を支援することができる。
CONCLUSION: Peer support delivered through the structured self-help environment can facilitate the development of new self-awareness, promote acceptance and adjustment, facilitate the establishment of new skills and enable transfer of learning to new environments, including the workplace. IMPLICATIONS FOR REHABILITATION Self-help groups may support the process of rehabilitation. Participating in self-help groups provides an enabling context for individuals to address challenges and limitations. Peer support delivered through the structured self-help environment can facilitate the development of new self-awareness, promote adjustment, and facilitate the establishment of new skills. Participating in peer led self-help groups can assist with the transfer of learning to new environments, including development of potential work capacity.