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JMIR Pediatr Parent.2020 Jul;3(2):e17044. v3i2e17044. doi: 10.2196/17044.Epub 2020-07-09.

高校生の心理的ウェルビーイングを向上させるための携帯電話を利用した介入のための高校生の好みとデザインの推奨事項。混合法研究

High School Students' Preferences and Design Recommendations for a Mobile Phone-Based Intervention to Improve Psychological Well-Being: Mixed Methods Study.

  • Ulrika Müssener
  • Kristin Thomas
  • Preben Bendtsen
  • Marcus Bendtsen
PMID: 32673268 DOI: 10.2196/17044.

抄録

背景:

若年成人のメンタルヘルスは、ストレスと不安の割合が比較的高く、助けを求める行動のレベルが低いことが特徴である。モバイル・ヘルス(mHealth)介入は、若年成人に個別化されたサポートを提供するために、費用対効果が高く、すぐに利用できる手段を提供する可能性がある。若者を特に対象としたmHealth介入の開発に向けて、さらに多くの研究を行う必要があり、若者にどのようにリーチするか、および心理的な幸福を改善するためにどのように効果的に介入するかを決定する必要がある。

BACKGROUND: Young adults' mental health is characterized by relatively high rates of stress and anxiety and low levels of help-seeking behavior. Mobile health (mHealth) interventions could offer a cost-effective and readily available avenue to provide personalized support to young adults. More research needs to be directed at the development of mHealth interventions targeting youths specifically, as well as at determining how to reach young people and how to effectively intervene to improve psychological well-being.

目的:

目的は、心理的な幸福を促進することを目的としたmHealth介入のプロトタイプの開発に情報を提供するために、高校生から認識を集めることであった。

OBJECTIVE: The objective was to gather perceptions from high school students to inform the development of a prototype mHealth intervention aiming to promote psychological well-being.

方法:

混合法デザインを用いて、(1)ストレスと日常生活におけるその結果についての高校生の認識、およびストレスに対処する能力を調査し、(2)心理的幸福度を向上させるためのmHealth介入に対する彼らの嗜好とデザインの推奨事項を探りました。スウェーデン南東部にある2つの高校の生徒を研究に招待した。高校生の募集は、2018年10月25日から12月7日までの6週間に渡って行った。リクルートには、携帯電話でストレステスト(すなわち、スクリーニングとフィードバック)を完了するように生徒を招待することが含まれていました。ストレステストを完了した後、参加者全員にフォローアップアンケートの記入と電話インタビューに参加してもらいました。

METHODS: A mixed methods design was used to (1) investigate high school students' perceptions about stress and its consequences in daily life, as well as their ability to cope with stress, and (2) explore their preferences and design recommendations for an mHealth intervention to improve psychological well-being. Students from two high schools in the southeast of Sweden were invited to take part in the study. Recruitment of high school students was completed over a 6-week period, between October 25 and December 7, 2018. Recruitment entailed inviting students to complete a stress test (ie, screening and feedback) on their mobile phones. After completing the stress test, all participants were invited to complete a follow-up questionnaire and take part in telephone interviews.

結果:

高校生149名がストレステストを実施し、そのうち68名がアンケートに回答した。各項目には67の自由記述がありました。参加者の大多数(55名/68名、81%)が、ストレステストに参加したことで、時間管理、他者との対話、自己反省などにより、ストレスとの付き合い方が良くなった、あるいは同じように付き合っていると回答していました。電話インタビューには、68名の参加者のうち、女子学生3名(75%)、男子学生1名(25%)の計4名(6%)が参加しました。インタビューデータからは、ストレスについての認識、デザインの特徴、介入の特徴の3つの主要なテーマが明らかになった。

RESULTS: A total of 149 high school students completed the stress test, of which 68 completed the questionnaire. There were 67 free-text comments distributed across the items. The majority of participants (55/68, 81%) stated that they coped with stress better or in the same way after engaging in the stress test, due to time management, dialogue with others, and self-refection. A total of 4 out of 68 participants (6%)-3 female students (75%) and 1 male student (25%)-took part in telephone interviews. Three main themes were identified from the interview data: perceptions about stress, design features, and intervention features.

結論:

ストレスは、身体的健康、個人的な人間関係、学校での成績、および感情的な幸福に影響を与える、自分自身と社会環境によって設定された高い要求によって引き起こされる状態として、生徒たちによって説明された。参加者は、mHealthの介入は、若年層に合わせて明確に調整され、エビデンスに基づいており、ストレスに関する情報、タスクを整理するためのエクササイズ、自己評価、対処ツール、その他の有用なウェブサイト、文献、ブログ、自己啓発本、ロールモデルの推奨など、さまざまなタイプのサポートを提供する必要があると主張した。携帯電話は、介入を実施するためのプラットフォームとしては実行可能であり、受け入れ可能なものであると思われた。

CONCLUSIONS: Stress was described by the students as a condition caused by high demands set by oneself and the social environment that impacted their physical health, personal relationships, school performance, and emotional well-being. Participants claimed that mHealth interventions need to be clearly tailored to a young age group, be evidence based, and offer varied types of support, such as information about stress, exercises to help organize tasks, self-assessment, coping tools, and recommendations of other useful websites, literature, blogs, self-help books, or role models. Mobile phones seemed to be a feasible and acceptable platform for the delivery of an intervention.

©Ulrika Müssener, Kristin Thomas, Preben Bendtsen, Marcus Bendtsen. Originally published in JMIR Pediatrics and Parenting (http://pediatrics.jmir.org), 09.07.2020.