日本語AIでPubMedを検索
ドイツの小学4年生を対象としたEuropean Health Literacy Survey Questionnaireの改訂。妥当性の検証と心理測定分析
Adapting the European Health Literacy Survey Questionnaire for Fourth-Grade Students in Germany: Validation and Psychometric Analysis.
PMID: 32674162 DOI: 10.3928/24748307-20200428-01.
抄録
背景:
これまで、13歳未満の子どものヘルスリテラシーに関する研究では、あまり注目されてこなかった。子どものヘルスリテラシーを評価するツールはあるが、自己申告によるヘルスリテラシーを体系的かつ比較可能な方法で評価する有効なツールはない。European Health Literacy Survey Questionnaire(HLS-EU-Q)は、成人の自己申告によるヘルスリテラシーの有効かつ信頼性の高い尺度である。これは思春期の若者にも使用されているが、これまで子どもへの使用に適応されたことはなかった。自己申告によるヘルスリテラシーを継続的に評価できるように、若年層にも適用する価値があると考えています。
BACKGROUND: Until now, children younger than age 13 years have received little attention in research on health literacy. Although some tools assess children's health literacy, no validated tool is available that assesses self-reported health literacy in a systematic and comparable way. The European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q) is a valid and reliable measure of adults' self-reported health literacy. It has also been used among adolescents, but it has never been adapted for use with children. We believe it would be worth adapting for younger age groups so that self-reported health literacy could be assessed continuously.
目的:
本研究では、9歳と10歳のドイツ語話者の子供を対象に開発されたHLS-EU-Qに基づいた尺度を定量的にテストすることを目的とした。
OBJECTIVE: This study aimed to quantitatively test an adapted scale based on the HLS-EU-Q developed for German-speaking children age 9 and 10 years.
方法:
ドイツのノルトライン・ヴェストファーレン州の小学4年生907名を対象に、26項目からなるHLS-EU-Q尺度を紙と鉛筆で調査した。項目分析と因子分析を用いて尺度の心理測定特性を調査し、収束妥当性と識別妥当性の両方を評価した。
METHODS: An adapted 26-item HLS-EU-Q scale was given in a paper-and-pencil survey to 907 fourth-grade students in North Rhine-Westphalia, Germany. The psychometric properties of the scale were investigated with item analysis and factor analyses, and both convergent and discriminant validity were assessed.
主要な結果:
テストした26項目のうち、欠落値、項目の難易度、因子構造の点でパフォーマンスが悪かったため、9項目を破棄した。その結果、高い内部整合性(α=.791)を持ち、短時間で投与できる15項目の尺度が残されました。HLS-Child-Q15と呼ばれるこの尺度は、機能的ヘルスリテラシーとの相関が低く(r = 0.107、p < 0.001)、自己効力感の指標との相関が中程度であった(ρ = 0.280~0.306、p < 0.001)。後者は十分な判別妥当性を示しますが、前者は収束妥当性をさらに調査する必要があることを指摘しています。
KEY RESULTS: Of the 26 tested items, 9 were discarded due to poor performance in terms of missing values, item difficulty, and factor structure. This left a 15-item scale with a high internal consistency (α = .791) that takes only a short time to administer. The scale, called the HLS-Child-Q15, had a low correlation with functional health literacy (r = .107, p < .001), and a moderate correlation with indicators of self-efficacy (ρ = .280 to .306, p < .001). The latter indicates adequate discriminant validity, whereas the former points to a need to further investigate convergent validity.
結論:
本研究は、HLS-EU-Qの年齢適応版を小児に適用した最初の研究である。統計解析の結果、有望な尺度の開発に成功したことが示されたが、その因子構造と妥当性についてはさらなる研究が必要である。本研究は、9歳と10歳の子どもに測定ツールを提供することで、ライフコース全体のヘルスリテラシーの比較評価に大きく貢献している。2020;4(3):e144-e159. ] 平易な言葉での要約:European Health Literacy Survey Questionnaireをドイツ語圏の9歳と10歳の子どもに適応させ、26項目を907人の子どもの筆記調査でテストした。項目分析の結果、満足のいく心理測定特性を持つ15項目の尺度が得られた。この尺度である HLS-Child-Q15 は高い内部整合性を示しており、ドイツ語話者の 9 歳および 10 歳児の自己申告によるヘルスリテラシーの評価に使用することができる。しかし、これらの結果を検証するためにはさらなる研究が必要である。
CONCLUSIONS: This is the first study to apply an age-adapted version of the HLS-EU-Q to children. Statistical analyses indicated the successful development of a promising instrument, but further research is needed on its factor structure and validity. This study contributes significantly to the comparative assessment of health literacy across the life course by providing a measurement tool for children age 9 and 10 years. [HLRP: Health Literacy Research and Practice. 2020;4(3):e144-e159.] PLAIN LANGUAGE SUMMARY: The European Health Literacy Survey Questionnaire was adapted for German-speaking 9- and 10-year-old children, and 26 adapted items were tested in a written survey of 907 children. Item analysis resulted in a 15-item scale with satisfactory psychometric properties. This scale, the HLS-Child-Q15, shows high internal consistency and can be used to assess self-reported health literacy in German-speaking 9- and 10-year-old children. Nonetheless, further studies are needed to validate these results.
©2020 Bollweg, Okan, Freţian, et al.; licensee SLACK Incorporated.