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自己申告によるオピオイド使用と高齢者の運転成績。AAA LongROAD研究
Self-Reported Opioid Use and Driving Outcomes among Older Adults: The AAA LongROAD Study.
PMID: 32675263 DOI: 10.3122/jabfm.2020.04.190429.
抄録
背景:
オピオイド薬は、痛みの有害な影響を軽減するための重要な治療オプションであるが、運転能力を損なう可能性もある。我々は、高齢の運転者におけるオピオイドの使用、痛みのレベル、運転経験を調査しようとした。
BACKGROUND: Opioid medications are important therapeutic options to mitigate the harmful effects of pain but can also impair driving ability. We sought to explore opioid use, pain levels, and driving experiences among older drivers.
方法:
65~79歳の認知的に無傷の運転者が、多施設AAA Longitudinal Research on Aging Drivers(LongROAD)研究(n = 2990)にリクルートされた。この横断的分析では、ベースラインの質問票と「ブラウンバッグ」投薬レビューのデータが使用された。
METHODS: Cognitively intact drivers ages 65 to 79 years were recruited for the multisite AAA Longitudinal Research on Aging Drivers (LongROAD) study (n = 2990). This cross-sectional analysis used data from the baseline questionnaire and "brown-bag" medication review.
結果:
LongROAD参加者(男性47%、白人88%、65~69歳41%)のうち、169人(5.7%)が現在オピオイドを服用していると報告し、1日の投与量の中央値は20モルヒネミリグラム当量であった。参加者のオピオイド使用量には、年齢、性別、人種、または民族性による有意差はなかった(>0.05)。年齢、性別、人種、および民族性を調整した後、オピオイドを服用している参加者(服用していない参加者)は、自己調節運転の減少および運転能力の低下を報告する可能性が有意に高かった。しかし、入院、身体機能障害、およびオピオイド使用に関連するその他の因子をコントロールすると、これらの効果は有意ではなかった。
RESULTS: Among LongROAD participants (47% male, 88% white, 41% aged 65 to 69 years), 169 (5.7%) reported currently taking an opioid, with a median daily dose of 20 morphine milligram equivalents. Participants did not differ significantly in opioid use by age, gender, race, or ethnicity ( > .05). After adjustment for age, gender, race and ethnicity, participants who were taking opioids (vs not) were significantly more likely to report self-regulated driving reduction and reduced driving ability. However, these effects became nonsignificant when hospitalization, impaired physical function and other factors associated with opioid use were controlled.
結論:
地理的に多様な高齢者の大規模サンプルからなるこの研究では、オピオイドの使用と運転行動および能力の自己申告によるいくつかの尺度との間に関連があった。しかし、今後の研究では、オピオイドの使用が運転に及ぼす影響を、オピオイドを服用している痛みを伴う病状の影響から明らかにすべきである。臨床医は、運転の安全性に関わるリスクも含めて、オピオイド薬のリスクとベネフィットについて患者と議論を続けていくべきである。
CONCLUSIONS: In this study from a large, geographically diverse sample of older adults, there was an association between opioid use and several self-reported measures of driving behavior and ability. However, future work should clarify the effects on driving of opioid use from the effects of the painful medical conditions for which the opioids are being taken. Clinicians should continue to discuss the risks and benefits of opioid medications with patients, including risks related to driving safety.
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