あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Front Psychol.2020;11:1325. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01325.Epub 2020-06-26.

中国の思春期の学生の数学における暗黙の理論とエンゲージメント。本質的価値と学術的自己効力感のモデレートされたメディエーションモデル

Implicit Theories and Engagement in Math Among Chinese Adolescent Students: A Moderated Mediation Model of Intrinsic Value and Academic Self-Efficacy.

  • Shuyang Jiang
  • Ru-De Liu
  • Yi Ding
  • Xinchen Fu
  • Yan Sun
  • Ronghuan Jiang
  • Wei Hong
PMID: 32676046 PMCID: PMC7333438. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.01325.

抄録

最近の研究では、学生の暗黙の理論とアカデミック・エンゲージメントとの関連性が確立されている。しかし、この関連性がどのようなメカニズムで生じているのか、また、数学だけでなく他の科目の学生にも当てはまるのかどうかについては、まだ十分な理解が得られていない。本研究では、このギャップを埋めるために、学生の暗黙の理論と数学への関与との関連を説明する心理的メカニズムに関するモデレートされた調停モデルを検討する2波調査を実施しました。暗黙理論の理論的枠組みを適用して、学生の暗黙理論と学業への関与との間には内在的価値が媒介変数となる可能性があり、学生の学業自己効力感が暗黙理論と内在的価値との関連を中和するという仮説を立てた。中国の思春期の学生710人のサンプルを用いて、第1時には暗黙の理論、内在的価値、学業的自己効力感を、第2時には12カ月間隔で数学への関与を自己報告した。年齢と性別をコントロールした結果、学生の暗黙の理論と数学への関与との間には正の相関があり、本質的価値が暗黙の理論と数学への関与との関係を部分的に媒介していることが明らかになった。さらに,学生の学業自己効力感が暗黙の理論と内在的価値との関連を緩和した。これらの知見は、暗黙の理論が学生の数学への関与に与える影響の理解に貢献している。また、その限界と指導実践への示唆も議論された。

Recent studies have established associations between students' implicit theories and their academic engagement. However, there is still limited understanding of the potential mechanisms of this relation, and whether it works for students in the context of mathematics as well as in other subjects. The current study aimed to fill this gap by conducting a two-wave survey examining a moderated mediation model concerning the psychological mechanisms that account for the association between students' implicit theories and mathematics engagement. Applying the theoretical framework of implicit theory, we hypothesized that intrinsic value would be a possible mediating variable between students' implicit theories and academic engagement, and that students' academic self-efficacy would moderate the link between implicit theory and intrinsic value. A sample of 710 Chinese adolescent students self-reported their implicit theory, intrinsic value, and academic self-efficacy at Time 1, and engagement in math at Time 2, 12 months apart. After controlling for age and gender, the results revealed positive associations between students' implicit theories and their engagement in math, and intrinsic value partially mediated the relation between implicit theories and engagement in math. Moreover, students' academic self-efficacy moderated the link between implicit theory and intrinsic value. These findings contribute to the understanding of the impact of implicit theory on students' mathematics engagement. Limitations and implications for instructional practices are discussed.

Copyright © 2020 Jiang, Liu, Ding, Fu, Sun, Jiang and Hong.