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高齢者在宅ケアクライエントの転倒予防における看護学生の経験に関する質的研究
A Qualitative Study of Nursing Students' Experiences in Fall Prevention for Older Home Care Clients.
PMID: 32676211 PMCID: PMC7338978. DOI: 10.1155/2020/7652623.
抄録
本研究の目的は、高齢者在宅ケアクライエントを対象とした臨床実習中の転倒予防における看護学生の経験を記述することであった。これは、高齢クライアントの在宅ケアにおける臨床実習を終えた看護学生(=9名)を対象とした質的フォーカスグループ研究であった。データは帰納的内容分析を用いて分析した。看護学生は、高齢者在宅ケアにおける転倒と転倒予防に関する経験を、高齢者宅での転倒の評価と在宅訪問時の転倒予防の2つの観点から説明した。体系的な転倒評価は身体検査に基づいたものであり、転倒予防の基本である。しかし、栄養や薬の副作用などの評価は無視されているようであった。また、家庭訪問時の転倒予防には、本格的なクライエントの状況での具体的な転倒予防、高齢クライエントとの秘密の関係、エビデンスに基づいた知識などが含まれていた。転倒予防の観点からは、転倒恐怖などの心理的要因の意味を総合的に評価し、理解することが不足していた。高齢クライエントの転倒予防を行うためには、転倒の評価に基づいた総合的なアプローチに関する指導がより必要である。また、教育と在宅ケアサービスが継続的に連携し、転倒予防の知識と技術を連動させた教育的アプローチを展開していく必要がある。
The aim of this study was to describe the experiences of nursing students in fall prevention during clinical practice in the context of older home care clients. This was a qualitative focus group study of nursing students ( = 9) who had completed clinical practice in older clients' home care. The data were analysed using inductive content analysis. The nursing students described their experiences regarding falls and fall prevention in older clients' home care from two perspectives: evaluation of falls at older people's homes and fall prevention during home visits. Systematic evaluation of falls was based on physical examination and is the basis of fall prevention. However, evaluation of nutrition and adverse drug effects seemed to be ignored. In addition, fall prevention during home visits included concrete fall prevention in authentic client situations, confidential relationships with older clients, and evidence-based knowledge. From the perspective of fall prevention, there was a lack of comprehensive evaluation and understanding of the meaning of psychological factors, such as fear of falling. In order to be able to prevent falls in the older client population, students need more guidance regarding a comprehensive approach based on evaluation of falls. In addition, there is a need for continuous collaboration between education and home care services to develop educational approaches that interlink knowledge and skills in fall prevention.
Copyright © 2020 Riitta Turjamaa et al.