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Patient.2020 Jul;10.1007/s40271-020-00433-8. doi: 10.1007/s40271-020-00433-8.Epub 2020-07-17.

患者情報に基づいた価値要素のステークホルダー参加型の導出

Stakeholder-Engaged Derivation of Patient-Informed Value Elements.

  • Susan dosReis
  • Beverly Butler
  • Juan Caicedo
  • Annie Kennedy
  • Yoon Duk Hong
  • Chengchen Zhang
  • Julia F Slejko
PMID: 32676998 DOI: 10.1007/s40271-020-00433-8.

抄録

目的:

我々の目的は、価値評価をより患者中心のものにするために使用できる、患者情報に基づいた価値要素を特定することであった。

OBJECTIVES: Our objective was to identify patient-informed value elements that can be used to make value assessment more patient centered.

方法:

混合法を用いて、同定(第1段階)、優先順位付け(第2段階)、精緻化(第3段階)、合成(第4段階)の4段階のプロセスで質的および量的データを反復的に収集し、統合した。定性的手法では、メンタルヘルス、骨粗鬆症、失明、狼瘡、湿疹、腫瘍、慢性閉塞性肺疾患、高コレステロール血症を代表とする多様な医療コミュニティから集まった14人の患者の利害関係者と1対1のディスカッションを行った。利害関係者は、患者のヘルスケアの意思決定に重要な要素に優先順位をつけるためのガイド付きの活動を行った。回答は、頻度と割合として記述的に要約された。

METHODS: Mixed methods were used iteratively to collect and integrate qualitative and quantitative data in a four-stage process: identification (stage 1), prioritization (stage 2), refinement (stage 3), and synthesis (stage 4). Qualitative methods involved one-on-one discussions with 14 patient stakeholders from diverse medical communities representing mental health, osteoporosis, blindness, lupus, eczema, oncology, chronic obstructive pulmonary disease, and hypercholesterolemia. Stakeholders completed guided activities to prioritize elements important to patient healthcare decision making. Responses were summarized descriptively as frequencies and proportions.

結果:

ステークホルダーは、第1段階で94の価値要素を特定した。このうち、第2段階の優先順位付けと第3段階の精緻化を経て、42の要素が残った。第4段階の統合では、患者情報に基づいた42の価値要素が主要な価値要素を構成しており、その価値要素は、忍容性、疾病負担、予測、ケア/治療のアクセスのしやすさ、医療サービスの提供、患者にかかる費用、家族にかかる費用、個人の幸福、スティグマ、社会的幸福、個人の価値観の11のカテゴリーで構成されていた。これらのカテゴリーは、治療の短期的・長期的効果、治療アクセス、費用、生活への影響、社会的影響の5つの領域に分類された。

RESULTS: Stakeholders identified 94 value elements in stage 1. Of these, 42 elements remained following the stage 2 prioritization and the stage 3 refinement. During the stage 4 synthesis, the 42 patient-informed value elements comprised the principal set of value elements that were organized by 11 categories: tolerability, disease burden, forecasting, accessibility of care/treatment, healthcare service delivery, cost incurred on the patient, cost incurred on the family, personal well-being, stigma, social well-being, and personal values. The categories fell under five domains: short- and long-term effects of treatment, treatment access, cost, life impact, and social impact.

結論:

合計で、概念モデルの価値要素の75%は患者由来のものであり、既存の価値フレームワークで使用されている要素とは異なるものであった。患者情報に基づいた価値要素を個別の患者コミュニティに合わせて調整し、定量化し、適用するための推奨事項が示されている。これは、将来の研究が既存の価値フレームワークや経済評価における患者情報に基づいた価値要素を検証するための基礎を提供するものである。

CONCLUSIONS: In total, 75% of the value elements in the conceptual model were patient derived and distinct from the elements used in existing value frameworks. Recommendations for tailoring, quantifying, and applying the patient-informed value elements in distinct patient communities are provided. This provides a foundation from which future research may test patient-informed value elements in existing value frameworks and economic evaluations.