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Child Adolesc Ment Health.2018 Nov;23(4):359-367. doi: 10.1111/camh.12256.Epub 2017-12-22.

ヨーロッパにおける自閉症スペクトラム症スクリーニングツールの理論的枠組みの構築

Building a theoretical framework for autism spectrum disorders screening instruments in Europe.

  • María Magán-Maganto
  • Sigrídur Lóa Jónsdóttir
  • Ana B Sánchez-García
  • Patricia García-Primo
  • Annika Hellendoorn
  • Tony Charman
  • Herbert Roeyers
  • Mieke Dereu
  • Irma Moilanen
  • Filippo Muratori
  • Manuel Posada de la Paz
  • Bernadette Rogé
  • Iris J Oosterling
  • Anneli Yliherva
  • Ricardo Canal-Bedia
PMID: 32677135 DOI: 10.1111/camh.12256.

抄録

背景:

本研究では、より効果的な自閉症スペクトラム障害(ASD)早期発見ツールを開発するための理論的基盤の必要性について検討する。ヨーロッパで現在使用されているASDスクリーニングツールに関する専門家の意見を評価することで、ASDの早期発見の根底にある構造を探る。

BACKGROUND: This study addresses the need for a theoretical base to develop more effective early autism spectrum disorders (ASD) detection tools. The structure that underlies early ASD detection is explored by evaluating the opinions of experts on ASD screening tools currently used in Europe.

方法:

面的妥当性と内容的妥当性のプロセスを実施した。まず、関連するテストの中から最も優れた構成要素が選択された。発達障害の早期兆候チェックリスト(CESDD)、幼児の自閉症チェックリスト(CHAT)、自閉症特性質問票の早期スクリーニング(ESAT)、幼児の自閉症チェックリスト修正版(M-CHAT)、社会的コミュニケーション質問票(SCQ)、コミュニケーションおよび象徴的行動尺度発達プロファイル(CSBS-DP)である。選定にはFehring (1986, 1994)による診断内容妥当性モデルを適用した。その後、これらのテストから抽出された項目を、同じ方法論を用いて、各構成要素に適合するように選択した。

METHOD: A process of face and content validity was performed. First, the best constructs were selected from the relevant tests: Checklist for Early Signs of Developmental Disorders (CESDD), Checklist for Autism in Toddlers (CHAT), Early Screening of Autistic Traits Questionnaire (ESAT), Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT), Social Communication Questionnaire (SCQ) and Communication and Symbolic Behaviour Scales Developmental Profile (CSBS-DP). The diagnostic content validity model by Fehring (1986, 1994) was adapted to make the selection. Afterwards, the items, taken from these tests, were selected to fit into each construct, using the same methodology.

結果:

18個の構成要素のうち12個を専門家が選択し、11個の項目を合計130個の中から選択し、同語反復を排除して8個に減らした。

RESULTS: Twelve of the 18 constructs were selected by the experts and 11 items were chosen from a total of 130, reduced to eight after eliminating tautologies.

結論:

これらの構成要素および項目をASDのDSM-5診断基準にマッピングしたところ、面的妥当性および内容的妥当性が良好であることが示された。この研究の結果は、ASDの早期スクリーニング尺度を改善し、ASDの専門家が早期発見に最も関連性があると考える主要な行動を特定するための努力に貢献するであろう。

CONCLUSIONS: Mapping these constructs and items on to the DSM-5 diagnostic criteria for ASD indicated good face and content validity. Results of this research will contribute to efforts to improve early ASD screening instruments and identify the key behaviours that experts in ASD see as the most relevant for early detection.

© 2017 Association for Child and Adolescent Mental Health.