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ノルウェーの未就学児集団における精神衛生上の問題のスクリーニング。年齢および段階別質問票の検証。Social-emotional(ASQ:SE)
Screening for mental health problems in a Norwegian preschool population. A validation of the ages and stages questionnaire: Social-emotional (ASQ:SE).
PMID: 32677143 DOI: 10.1111/camh.12257.
抄録
背景:
幼児期の心の健康問題の早期発見は重要である。しかし、就学前の子どもを対象としたスクリーニング尺度に関する研究は稀である。本研究の目的は、Ages and Stages Questionnaire.教師の報告書を用いてASQ:SE(Social-Emotional)を検証し、就学前の子どもたちを対象にスクリーニングの精度を検討することを目的とした。
BACKGROUND: Early detection of mental health problems in childhood is important. However, studies on screening instruments for preschool children are rare. The aim of this study was to validate the Ages and Stages Questionnaire: Social-Emotional (ASQ:SE) with teacher reports and examine its screening accuracy in a preschool population.
方法:
ノルウェーの保育園に通う生後18ヶ月から5歳までの合計1428名の子どもたちを対象に、ASQ:SEを含むアンケート調査を実施しました。教師はASQ:SEとC-TRFを含む調査に記入した。ASQ:SEとC-TRFの間の収束についてスピアマンの相関が計算され、ASQ:SEのスクリーニング精度は、C-TRFの総合問題スコアの90%以上のスコアを基準として、レシーバー操作特性(ROC)分析を用いて評価された。
METHODS: A total of 1428 children, aged 18 months - 5 years, attending child-care centers were recruited in Norway. Their teachers completed a survey including the ASQ:SE and the Caregiver-Teacher Report Form (C-TRF). The Spearman's correlation was calculated for the convergence between the ASQ:SE and the C-TRF and the screening accuracy of the ASQ:SE was assessed using receiver operating characteristic (ROC) analysis with the criterion of a score at or above the 90th percentile for the C-TRF total problem score.
結果:
ASQ:SEの総得点とC-TRFの間のスピアマン相関は0.49から0.72であった。ROC分析により、ASQ:SEはC-TRF基準に基づいてリスクのある子どもを分類する有望な能力を有しており、AUCは異なる形態で0.87~0.96の範囲であった。ASQ:SEは一般的にすべての病型において高い特異性を示し、いくつかの病型(生後30ヵ月以上)では、選択したカットオフ値を用いて高感度と高特異性の両方を示した。
RESULTS: The Spearman's correlation between the total scores for the ASQ:SE and the C-TRF were from .49 to .72. The ROC analyses demonstrated that the ASQ:SE had a promising ability to classify children at risk based on the C-TRF criterion with AUC ranging from .87 to .96 for the different forms. The ASQ:SE generally demonstrated high specificity across all forms and some forms (from age 30 months upwards) produced both high sensitivity and high specificity using the selected cutoff values.
結論:
ASQ:SEは、保育所の子どもたちの社会性と情動の問題をスクリーニングするための良い出発点となりうる。30~60ヵ月ASQ:SEは有望な心理測定特性を示し、早期発見に有用であることを証明しうる。18~24ヵ月ASQ:SEは、リスクのある子どもを検出する上でより限定的な有効性を示している。
CONCLUSIONS: The ASQ:SE could serve as a good starting point for screening for social-emotional problems among children in child-care centers. The 30- to 60-month ASQ:SE forms exhibit promising psychometric properties and may prove useful for early detection. The 18- to 24-month ASQ:SE forms demonstrate more limited efficacy in detecting children at risk.
© 2018 Association for Child and Adolescent Mental Health.