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Child Adolesc Ment Health.2018 May;23(2):71-77. doi: 10.1111/camh.12193.Epub 2016-11-10.

インターネットを利用した親のトレーニングプログラムの無作為化対照試験への参加に関連する親と子供の要因

Parental and child factors associated with participation in a randomised control trial of an Internet-assisted parent training programme.

  • Sturla Fossum
  • Terja Ristkari
  • Charles Cunningham
  • Patrick J McGrath
  • Auli Suominen
  • Jukka Huttunen
  • Patricia Lingley-Pottie
  • Andre Sourander
PMID: 32677336 DOI: 10.1111/camh.12193.

抄録

背景:

親のトレーニングは、子どもの行動問題の治療や予防に効果的な方法であるが、そのような取り組みに参加している人についての知識は限られている。

BACKGROUND: Parental training is an effective way to treat and prevent children's conduct problems, but knowledge of who participates in such initiatives is limited.

方法:

本研究では、インターネットを利用した親のトレーニングプログラムへの参加に関連する子どもと家族の要因を調査した。フィンランドのある地域で、破壊的行動の多い4歳児の親に、Strongest Families Smart Website intervention(SFSW)の無作為化比較試験への参加の機会を提供した。参加者と非参加者は、Strengths and Difficulties Questionnaire(SDQ)、子どもの問題の期間、家族の人口統計に関する情報を用いて比較され、これらはSFSWと対照群への無作為化の前に定期的に収集された。

METHOD: This study examined child and family factors associated with participation in an Internet-assisted parent training programme. The parents of 4-year-old children with high levels of disruptive behaviour in a region of Finland were offered the opportunity to participate in a randomised controlled trial of the Strongest Families Smart Website intervention (SFSW). The participants and nonparticipants were compared using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), duration of child problems and information about family demographics, which were routinely collected prior to randomisation to the SFSW and control group.

結果:

スクリーニング基準を満たした子どもの親709人のうち、464人(64.5%)が参加していたことがわかった。多変量解析では、不参加は、他の子どもの因子をコントロールした後で、子どもが軽度の困難を抱えているだけであること[オッズ比(OR):2.1;95%信頼区間(CI):1.5-3.0]、および問題を抱えている期間が12ヵ月未満であることと最も強く関連していた(OR:1.7、95%CI:1.2-2.5)。不参加は、他の親の要因をコントロールした後、母親が教育制度に費やす期間が短い(OR:1.6、95%CI:1.2-2.3)ことと有意に関連していた。

RESULTS: We found that 464 (64.5%) of the 709 parents of children fulfilling the screening criteria, participated. In the multivariable analysis, nonparticipation was most strongly associated with a child only having minor difficulties [odds ratio (OR): 2.1; 95% confidence interval (CI): 1.5-3.0] and a shorter duration of problems, for less than 12 months (OR: 1.7, 95% CI: 1.2-2.5), after controlling for other child factors. Nonparticipation was significantly associated with mothers spending a shorter time in the education system (OR: 1.6, 95% CI: 1.2-2.3) after controlling for other parental factors.

結論:

問題が長く続き、より深刻な問題を抱えた子どもの親の方が、この遠隔親研修プログラムへの参加に意欲的であったようです。教育期間の短い保護者に早期介入プログラムへの参加を促す方法については、今後の研究が必要である。

CONCLUSIONS: A larger percentage of parents of children with longer lasting and more severe problems seemed to be motivated to participate in this remote parent training programme. Future studies on how to encourage parents with shorter duration of education to participate in early intervention programmes are warranted.

© 2016 Association for Child and Adolescent Mental Health.