日本語AIでPubMedを検索
母親の声が乳児の新奇語学習に及ぼす有益な効果
Beneficial effects of the mother's voice on infants' novel word learning.
PMID: 32677360 DOI: 10.1111/infa.12312.
抄録
母親の声は乳幼児の言語処理に特別な役割を持っているように思われる。今回のアイトラッキング研究では、24ヶ月児(n=149)が母親の声を聞いている間に、母親の声を聞いていない話者の声を聞いている場合と比較して、新しい単語を学習しやすいかどうかを調べました。その結果、母親の発話は、実母や実験者に教えてもらう生の環境と、自分の母親や他の母親の声を拡声器で聞く録音環境の2つの異なる学習環境において、新たな単語・目的語のマッピングの形成を容易にすることが示されました。さらに、本研究では、幼児の指差しジェスチャーや単語学習の過程における新しい単語の生成が、単語学習行動の指標となるかどうかを検討した。その結果、対象語の繰り返しが多い乳児ほど、見る行動の学習効果が大きいことが明らかになった。このように、母親の発話と乳児の新語反復意欲は、新語学習と正の関係があることが明らかになった。
The maternal voice appears to have a special role in infants' language processing. The current eye-tracking study investigated whether 24-month-olds (n = 149) learn novel words easier while listening to their mother's voice compared to hearing unfamiliar speakers. Our results show that maternal speech facilitates the formation of new word-object mappings across two different learning settings: a live setting in which infants are taught by their own mother or the experimenter, and a prerecorded setting in which infants hear the voice of either their own or another mother through loudspeakers. Furthermore, this study explored whether infants' pointing gestures and novel word productions over the course of the word learning task serve as meaningful indexes of word learning behavior. Infants who repeated more target words also showed a larger learning effect in their looking behavior. Thus, maternal speech and infants' willingness to repeat novel words are positively linked with novel word learning.
© International Congress of Infant Studies (ICIS).