あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Clin Psychol.2020 Jul;doi: 10.1002/jclp.23030.Epub 2020-07-17.

心理療法における瞬間から瞬間への有用性評価におけるクライアントとセラピストの合意。マイクロプロセス・アプローチ

Client and therapist agreement in moment-to-moment helpfulness ratings in psychotherapy: A microprocess approach.

  • Elizabeth A Penix
  • Joshua K Swift
  • Kelley A Russell
  • Wilson T Trusty
PMID: 32678473 DOI: 10.1002/jclp.23030.

抄録

方法:

METHOD: Clients (n = 16; M  = 32.88 years; 81% female) and their therapists (n = 10; 80% female) from a training clinic provided moment-to-moment ratings while reviewing a video recording of a recent session. West and Kenny's Truth-and-Bias (T&B) model was used to examine agreement in ratings. Multilevel modeling was used to evaluate the agreement-alliance association while controlling for sessions completed.

結果:

RESULTS: Consistent with the T&B model, client-therapist ratings were temporally congruent and were not discrepant overall. Greater congruence and smaller discrepancies were linked with stronger alliances.

結論:

役に立つかどうかの評価におけるセッション内と経年間の変動は、瞬間から瞬間への評価方法の有用性を強調している。この結果は、セラピストがセッション内レベルでクライアントの知覚に同調すべきであり、同調は同盟関係を強化するためのターゲットである可能性があることを示唆している。

CONCLUSIONS: The within-session and between-dyad variability in helpfulness ratings highlight the utility of moment-to-moment rating methods. Findings suggest that therapists should attune to client perceptions on a within-session level and attunement may be a target for enhancing the alliance.

© 2020 Wiley Periodicals LLC.