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Transfusion.2020 Jul;doi: 10.1111/trf.15942.Epub 2020-07-17.

献血への動機付け質問の感情メカニズムとフォーマット効果

Emotional mechanisms and format effects of motivational questions for blood donation.

  • Christopher R France
  • Janis L France
  • Lina K Himawan
  • Anthony Jeitani
  • Lisa A Williams
PMID: 32678484 DOI: 10.1111/trf.15942.

抄録

先行研究では、オンラインの動機付けの質問に答えることで献血の意思が高まることが示唆されている。本研究は、(a)特定の質問の内容と実施順序における方法論の違いが献血意思に与える影響を調査し、(b)予想されるポジティブな感情反応とネガティブな感情反応を潜在的なメディエーターとして調査することによって、これらの知見を拡張することを目的としている。

Prior studies suggest that responding to online motivational questions increases blood donation intention. The present studies were designed to extend these findings by (a) exploring the impact of methodologic variations in the content and order of administration of specific questions on donation intention and (b) examining anticipated positive and negative emotional reactions as potential mediators.

研究デザインと方法:

最初の研究では、回答者4709人(女性51.2%、平均±SD年齢38.4±12.1歳)が、4つの動機づけの質問のうち1つまたは質問なしの対照群に無作為に割り付けられた。2つ目の研究では、5291人の回答者(52.7%女性、平均±SD歳、37.3±11.9歳)が、6つの動機づけの質問のうちの1つまたは質問なしのコントロールに無作為に割り付けられた。どちらの研究でも、動機づけの質問の後には、寄付の意思、予想される暖かさ、および予想される後悔の測定が行われた。

STUDY DESIGN AND METHODS: In the first study, 4709 respondents (51.2% female; mean ± SD age, 38.4 ± 12.1 years) were randomly assigned to one of four motivational questions or a no-question control. In the second study, 5291 respondents (52.7% female; mean ± SD age, 37.3 ± 11.9 years) were randomly assigned to one of six motivational questions or a no-question control. In both studies, the motivational questions were followed by measures of donation intention, anticipated warm glow, and anticipated regret.

結果:

研究1では、4つの質問のうち3つの質問がより高い寄付意思と関連しており、予想される暖かさは2つの質問の部分的なメディエーターとなりうるものであった。研究2では、6つの質問のうち5つの質問は、予想される暖かな輝きと予想される後悔が3つの質問で部分的なメディエーターとなる可能性があり、より高い献体意図と関連していた。これらの効果は、寄付者と非寄付者の間でほぼ一貫していた。

RESULTS: In Study 1, three of the four questions were associated with higher donation intentions, with anticipated warm glow being a potential partial mediator for two of the questions. In Study 2, five of the six questions were associated with higher donation intentions, with anticipated warm glow and anticipated regret being potential partial mediators for three of the questions. These effects were largely consistent among donors and nondonors.

結論:

これらの研究は、特定の動機付けの質問と寄付の意図との関連性についての理解を広げ、特定の質問が、寄付をするかしないかという考えに対する予想されるポジティブな感情反応とネガティブな感情反応をそれぞれ増加させることによって、寄付の意図に影響を与えうるという考え方を予備的に支持するものである。

CONCLUSION: These studies expand our understanding of the association between particular motivational questions and donation intentions and provide preliminary support for the notion that specific questions may influence donation intention by increasing anticipated positive and negative emotional reactions to the thought of giving or not giving, respectively.

© 2020 AABB.