日本語AIでPubMedを検索
交代勤務の路面電車運転手の睡眠と眠気
Sleep and sleepiness in shift-working tram drivers.
PMID: 32678773 DOI: 10.1016/j.apergo.2020.103153.
抄録
運転手の眠気は交通事故に寄与している。しかし、都市部の公共交通機関における眠気については、まだまだ研究が進んでいない。このギャップを埋めるために、朝・日・夕シフト勤務の路面電車運転手23名を対象に、3週間にわたり、眠気、睡眠、勤務中の眠気対策(SCM)を検討した。眠気はKarolinska Sleepiness Scale(KSS)を用いて測定した。夜間総睡眠時間(TST)はリストアクチグラフィーを用いて測定した。SCMと昼寝はスマートフォンアプリを用いて自己申告した。カフェインと昼寝は有効なSCMと考えられた。重度の眠気(KSS≧7)は22%のシフトで観察され、シフトタイプ間の差は認められなかった。休憩時間は眠気のわずかな減少と関連していた。休日間のTSTは平均7時間であったが、朝勤前は1時間33分、日勤前は38分短かった。効果的なSCMの使用は、シフトタイプ間ではほとんど差がなかった。これらの結果は、非夜勤の路面電車運転手における疲労管理の必要性を強調している。
Driver sleepiness contributes to traffic accidents. However, sleepiness in urban public transport remains an understudied subject. To fill this gap, we examined the sleepiness, sleep, and on-duty sleepiness countermeasures (SCMs) in 23 tram drivers working morning, day, and evening shifts for three weeks. Sleepiness was measured using Karolinska Sleepiness Scale (KSS). Nocturnal total sleep time (TST) was measured with wrist actigraphy. SCMs and naps were self-reported with a smartphone application. Caffeine and napping were considered effective SCMs. Severe sleepiness (KSS ≥ 7) was observed in 22% of shifts with no differences between shift types. Rest breaks were associated with slight reductions in sleepiness. TST between days off averaged 7 h but was 1 h 33 min and 38 min shorter prior to morning and day shifts, respectively. The use of effective SCMs showed little variance between shift types. These results highlight the need for fatigue management in non-night-working tram drivers.
Copyright © 2020 Elsevier Ltd. All rights reserved.