日本語AIでPubMedを検索
リウマチ科におけるモバイルヘルス。利用状況、嗜好、障壁、およびeHealthリテラシーを調査する患者調査研究
Mobile Health in Rheumatology: A Patient Survey Study Exploring Usage, Preferences, Barriers and eHealth Literacy.
PMID: 32678796 DOI: 10.2196/19661.
抄録
背景:
モバイルヘルス(mHealth)とは、モバイルデバイスを利用したヘルスケアの支援と実践を定義し、慢性疾患患者の現在の治療状況の改善を約束するものである。慢性リウマチ性疾患(RMD)患者のmHealth利用とデジタル嗜好については、ほとんど知られていない。
BACKGROUND: Mobile Health (mHealth) defines the support and practice of health care using mobile devices and promises to improve the current treatment situation of patients with chronic diseases. Little is known about mHealth usage and digital preferences of patients with chronic rheumatic diseases (RMD).
目的:
ドイツのRMD患者によって報告されたmHealthの使用、嗜好、障壁、eHealthリテラシーを探る。
OBJECTIVE: To explore mHealth usage, preferences, barriers and eHealth literacy reported by German RMD patients.
方法:
2018年12月から2019年1月までの間に、関節リウマチ、乾癬性関節炎、軸性脊椎関節炎の連続した193人の患者を対象に、紙ベースの調査に回答してもらった。調査には、社会人口統計学、健康特性、mHealthの利用、eHealthリテラシー尺度(eHEALS)を用いたeHealthリテラシー、コミュニケーションと情報の嗜好に関する質問が含まれていた。
METHODS: Between December 2018 and January 2019, 193 consecutive patients with rheumatoid arthritis, psoriatic arthritis and axial spondyloarthritis were asked to complete a paper-based survey. The survey included questions on sociodemographics, health characteristics, mHealth usage, eHealth literacy using eHealth Literacy Scale (eHEALS) and communication and information preferences.
結果:
176人(91.2%)の患者がスマートフォンを定期的に利用しており、89人(46.1%)の患者がソーシャルメディアを定期的に利用していた。132人(68.4%)の患者は、医療用アプリを使用することが自分の健康に有益であると考えていました。現在、医療用アプリを使用している患者はわずか8人(4.1%)であり、有用なリウマチ学のウェブサイトやモバイルアプリを知っていると回答したのは22人(11.4%)のみであった。188人の患者(97.4%)は、研究目的でモバイルアプリのデータを共有することに同意した。129人の患者(66.8%)は、アプリを使って定期的にデータを入力すると回答した。146人の患者(75.6%)は、全国リウマチ学会からの公式モバイルアプリの推奨を歓迎すると回答しました。データ入力の好ましい平均時間は15分以内、好ましい頻度は週1回であった。服薬情報は最も望まれているアプリ機能であった。インターネットが最も頻繁に利用された情報源であった。平均的なeHealthリテラシーは低く、若年層、アプリの利用、医療アプリを利用するメリットに対する信念、健康情報を得るための現在のインターネット利用と正の相関があった。
RESULTS: 176 patients (91.2%) regularly used a smartphone, 89 patients (46.1%) regularly used social media. 132 (68.4%) patients believed that using medical apps could be beneficial for their own health. Only 8 patients (4.1%) were currently using medical apps and only 22 patients (11.4%) stated that they knew useful rheumatology websites / mobile apps. 188 patients (97.4%) would agree to share their mobile app data for research purposes. 129 patients (66.8%) would regularly enter data using an app. 146 patients (75.6%) would welcome official mobile app recommendations from the national rheumatology society. The preferred average time for data entry was not more than 15 minutes and the preferred frequency was weekly. Medication information was the most desired app feature. Internet was the most frequently utilized source of information. The mean eHealth literacy was low and positively correlated with younger age, app use, belief in benefit of using medical apps and current internet use to obtain health information.
結論:
RMDの患者は、自分の慢性疾患をよりよく理解するためにmHealth技術を利用することに非常に熱心である。このオープンマインドは、mHealthの利用率の低さと能力の低さによって相殺されている。リウマチ科におけるmHealthの可能性を完全に実現するためには、パーソナライズされたmHealthソリューションと明確な実装の推奨が必要である。
CONCLUSIONS: Patients with RMD are very eager to use mHealth technologies to better understand their chronic diseases. This open-mindedness is counterbalanced by low mHealth usage and competence. Personalized mHealth solutions and clear implementation recommendations are needed to realize the full mHealth potential in rheumatology.
臨床研究:
CLINICALTRIAL: