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股関節鏡手術における外科医の経験は、手術時間、合併症率、再手術率に影響を与える。学習曲線に関する系統的レビュー
Surgeon Experience in Hip Arthroscopy Affects Surgical Time, Complication Rate, and Reoperation Rate: A Systematic Review on the Learning Curve.
PMID: 32679291 DOI: 10.1016/j.arthro.2020.06.033.
抄録
目的:
本研究では、(1)股関節鏡に関連して報告されている学習曲線を特定し、(2)合併症率、手術・牽引時間、再手術率、患者報告アウトカムスコア(PROs)の改善などのアウトカムに対する記載された学習曲線の効果を評価するために、文献を体系的にレビューすることを目的とした。
PURPOSE: to systematically review the literature to (1) identify the reported learning curves associated with hip arthroscopy and (2) evaluate the effect of the stated learning curves on outcomes, such as complication rates, surgical and traction time, reoperation rates, and patient-reported outcome scores (PROs) improvements.
方法:
電子データベースPubMed/MEDLINE、Embase、Cochraneについて、Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses(PRISMA)ガイドラインに従って、開始から2020年1月までの間に2人の独立したレビュアーによってスクリーニングされた。検索アルゴリズムは以下の通りであった。"股関節鏡」と「学習曲線」、「能力」、「経験」、「パフォーマンス」、「運動技能」を対にした。研究の特徴、患者の人口統計、PRO、学習曲線分析に関するデータを収集した。
METHODS: The electronic databases PubMed/MEDLINE, Embase, and Cochrane were screened by two independent reviewers from inception to January 2020 according to the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA) guidelines. The following search algorithm was used: "hip arthroscopy" paired with "learning curve," "competence," "experience," "performance," and "motor skills". Data regarding study characteristics, patient demographics, PROs, and learning curve analyses were collected.
結果:
ラーニングカーブが手術経過や臨床転帰の指標に与える影響を報告した研究が15件確認された。手術経過の指標には手術時間、牽引時間、透視時間が含まれ、臨床転帰の指標にはPRO、合併症率、再手術率が含まれていた。3つの研究では、学習曲線は30症例でプラトーになると報告されているが、他の研究では20から519までの範囲でカットオフが示唆されている。手術時間(75-119分 vs 45-99分)、牽引時間(55-127分 vs 54-112分)、合併症率(0.5%-43.3% vs 0.5%-18.0%)、再手術率(3.3-10% vs 1.0-4.2%)、股関節全置換術への転換率(12.2-22.5% vs 1.5-3.7%)は、外科医が経験を積むにつれて減少した。外科医が経験を積むにつれ、良好なPROが観察された。
RESULTS: Fifteen studies were identified that reported the impact of the learning curve on measures of surgical progress or clinical outcomes. Measures of surgical process included surgical and traction time, and fluoroscopy time while clinical outcome measures encompassed PROs, complication rates and reoperation rates. Three studies reported that the learning curve plateaued at 30 cases, but other studies suggested cut-offs ranging from 20 to 519. Operative time (75-119 minutes vs. 45-99 minutes), traction time (55-127 minutes vs. 54-112 minutes), complication rates(0.5%-43.3% vs. 0.5%-18.0%), revision arthroscopy rates (3.3-10% vs. 1.0-4.2%), and conversion to total hip arthroplasty rates (12.2-22.5% vs. 1.5- 3.7%) decreased as surgeons gained more experience. Favorable PROs were observed throughout the surgeons' experience.
結論:
股関節鏡の学習曲線に沿って進行することで、合併症率、手術時間、牽引時間、再手術率が減少した。PROは学習曲線全体を通して手術の恩恵を受けていた。現在、20から500以上に至るまで、習熟度を達成するために提案されているカットオフ数の広い広がりが存在する...
CONCLUSIONS: Progression along the learning curve of hip arthroscopy led to decrease in complication rates, surgical and traction time, and reoperation rates. PROs benefited from surgery throughout the learning curve. Currently, there exists a wide spread of cut-off numbers proposed to achieve proficiency, ranging from 20 to over 500..
証拠のレベル:
レベルIV、レベルIV研究のシステマティックレビュー。
LEVEL OF EVIDENCE: Level IV, systematic review of Level IV studies.
Copyright © 2020. Published by Elsevier Inc.