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Health Promot J Austr.2020 Jul;doi: 10.1002/hpja.387.Epub 2020-07-18.

ヘルスリテラシー、デジタルヘルスリテラシー、およびがん医療におけるデジタルヘルス技術の実施:戦略的アプローチの必要性

Health literacy, digital health literacy, and the implementation of digital health technologies in cancer care: the need for a strategic approach.

  • Emma Kemp
  • Joshua Trigg
  • Lisa Beatty
  • Chris Christensen
  • Haryana M Dhillon
  • Anthony Maeder
  • Patricia A H Williams
  • Bogda Koczwara
PMID: 32681656 DOI: 10.1002/hpja.387.

抄録

デジタル・ヘルス・テクノロジーは、がん医療における健康格差を減少させる可能性がある。しかし、デジタルヘルス技術の恩恵は、利用者のデジタルヘルスリテラシー、すなわち「個人がデジタルヘルスリソースを利用して恩恵を受けるために必要な能力とリソース」に部分的に依存しており、健康とデジタルリテラシーを合わせたものとなっている。本研究では、デジタルヘルスリテラシーに関するがん医療におけるデジタルヘルス技術導入の課題を、ステークホルダーコンサルテーションを通じて検討した。

Issue addressed Digital health technologies can potentially reduce health disparities in cancer care. However, benefits of digital health technology depend partly on users' digital health literacy, that is, 'capabilities and resources required for individuals to use and benefit from digital health resources', which combines health and digital literacy. We examined issues for digital health technology implementation in cancer care regarding digital health literacy, via stakeholder consultation.

方法:

消費者、医療従事者、研究者、開発者、非政府機関および政府/政策関係者(N=51)がフォーカスグループ/インタビューに参加し、がん医療におけるデジタルヘルス導入の障壁、実現可能性、ニーズ、および機会について議論した。研究者はフレームワーク分析を適用して、格差と包摂の文脈におけるデジタルヘルスリテラシーのテーマを特定した。

METHODS: Consumers, health care professionals, researchers, developers, non-government and government/policy stakeholders (N=51) participated in focus groups/interviews discussing barriers, enablers, needs and opportunities for digital health implementation in cancer care. Researchers applied framework analysis to identify themes of digital health literacy in the context of disparity and inclusion.

結果:

デジタル技術を利用する上での障壁として、限られたデジタルリテラシーと従来の健康リテラシーが挙げられ、高齢者、若年者、社会経済的または地理的に不利な立場にあるグループでは、さまざまな困難があることが確認されました。デジタル医療技術は、ヘルスケアへのアクセスとリテラシーの向上を可能にする潜在的な手段であり、利用者の拡大と関与を高める機会を提供するものであった。がん医療においてデジタルヘルスを効果的に導入するためには、目標を絞った設計と実施を組み合わせた教育が、健康とデジタルリテラシーに対処するための手段であることが確認された。

RESULTS: Limited digital and traditional health literacy were identified as barriers to digital technology engagement, with a range of difficulties identified for older, younger, and socio-economically or geographically disadvantaged groups. Digital health technology was a potential enabler of health care access and literacy, affording opportunities to increase reach and engagement. Education combined with targeted design and implementation were identified means of addressing health and digital literacy to effectively implement digital health in cancer care.

結論:

がん医療におけるデジタルヘルスの導入は、効果を発揮するためには、不利な立場で生活しているグループや高齢者、若年者を含む受診者におけるデジタルヘルスリテラシーのばらつきに対処しなければならない。デジタルヘルス技術によってがんの転帰の格差を減らすためには、デジタルヘルスリテラシーのニーズに対応するために、戦略的に実施しなければならない。保健政策は、このアプローチを反映させるべきである。

CONCLUSIONS: Implementing digital health in cancer care must address variability of digital health literacy in recipients, including groups living with disadvantage and older and younger people, in order to be effective. SO WHAT?: If cancer outcome disparity is to be reduced via digital health technologies, they must be implemented strategically to address digital health literacy needs. Health policy should reflect this approach.

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