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マスクドアイデンティティプライミングは、発達中の読者のエンコーディングの優位性を反映している
Masked identity priming reflects an encoding advantage in developing readers.
PMID: 32682549 DOI: 10.1016/j.jecp.2020.104911.
抄録
マスクドプライミングの技術は、文字と単語の識別の初期段階を探るために広く用いられている。この手法は、若い読者を対象とした実験でも使用されるようになってきているが、初期の読者を対象としたマスキング・プライミング時にどのようなメカニズムが働いているのかについては、まだ完全には解明されていない。本研究では、データモデル(ベイズ因子を用いた)と計算モデル(拡散モデル)の2つの理論の競合をモデル化の観点から検討しました。小学2年生と4年生の参加者を対象に、同一性プライミングを用いたマスキング実験を行い、エビデンス蓄積モデルのレンズを通してデータを分析した。プライミング効果は応答時間分布の変化として現れ、これはエビデンス蓄積モデルでは符号化過程の変化によって説明される。このような変化を、理論的に重要な3つの特徴を持つ節約として記述する。第一に、それらは数値的にはプライムとターゲットの間の刺激開始の非同期に非常に近いものである。第二に、これらの変化は小学2年生から小学4年生まで比較的一定である。第三に、プライミング効果は大文字と小文字が一致したペアと不一致したペアの両方で発生するため、これらは抽象的な正書表現のレベルで動作しているように思われる。これらの知見は、発達研究におけるデータ変換の実践にも影響を及ぼす。
The masked priming technique is widely used to explore the early moments of letter and word identification. Although this technique is increasingly used in experiments with young readers, the mechanism in play during masked priming with early readers has not yet been fully explored. We investigated the masked priming effects from a modeling perspective; we instantiated competing theories as data models (using Bayes factors) and as a computational model (diffusion model). We carried out a masked priming experiment using identity primes with second- and fourth-grade participants, and we analyzed the data through an evidence accumulation model lens. The priming effect manifests as a shift in the response time distribution, which in evidence accumulation models is accounted for by changes in the encoding process. We describe such changes as savings that have three features of theoretical importance. First, they are numerically very close to the stimulus onset asynchrony between primes and targets. Second, they remain relatively constant from second grade to fourth grade. Third, they seem to operate at the level of abstract orthographic representation because the priming effect occurs in both case-matched and case-mismatched pairs. These findings also have consequences for the practice of data transformation in developmental research; some patterns of data, when transformed, would produce spurious effects.
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