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FLACC疼痛尺度の教育用ツールの開発とパイロット評価
Development and Pilot Evaluation of an Educational Tool for the FLACC Pain Scale.
PMID: 32682637 DOI: 10.1016/j.pmn.2020.06.002.
抄録
背景:
FLACC(Face, Legs, Activity, Cry, Consolability)疼痛尺度は小児の疼痛評価に一般的に使用されているが、尺度の使用を容易にするオンライン教育ツールは存在しない。
BACKGROUND: The FLACC (Face, Legs, Activity, Cry, Consolability) pain scale is commonly used for pediatric pain assessment; however, no online educational tool exists to facilitate the use of the scale.
AIMS:
本研究では、オンライン教育ツールを開発し、看護師の知識、ユーザーの信頼性、スコアリングの精度に与える影響を評価することを目的とした。
AIMS: This study aimed to develop an online educational tool and evaluate its effect on nurse knowledge, user confidence, and scoring accuracy.
デザインと方法:
第1段階では、望ましい教育的特徴と内容を特定するために、半構造化インタビューを実施した。第1段階では、8人の情報提供者にインタビューを行った。提言が教育ツールの開発に反映された。データは従来の内容分析によって分析された。第2段階では、オンライン調査によるツールの事後評価を行った。ポスト教育データは、ツールが完成した直後に収集された。Wilcoxon符号順位検定とMcNemar-Bowker検定を用いて、訓練前と訓練後の知識、信頼度、FLACCのスコアを比較した。スコアリングの精度は、パーセンテージの一致とコンセンサス分析を用いて調べた。
DESIGN AND METHODS: In phase 1, semistructured interviews were conducted to identify preferred educational features and content. Eight informants were interviewed in phase 1. Recommendations informed the development of the educational tool. Data were analyzed via conventional content analysis. Phase 2 involved a pre-post evaluation of the tool through online surveys. Posteducational data were collected immediately after the tool was completed. Wilcoxon signed rank and McNemar-Bowker tests were used to compare pre- and post-training knowledge, confidence, and FLACC scores. Scoring accuracy was examined using percentage agreement and consensus analysis.
結果:
34名の看護師がフェーズ2に参加した。教育ツールは有意なレベルではなかったが、知識を有意に向上させ(p<.0001)、利用者の信頼度を向上させた(p=.06)。中等度の疼痛の正しい評価には有意な改善が見られた(p=.04)。ほぼすべての看護師が教育前後の重度疼痛を正しく評価していた(91%)。しかし、軽度疼痛の正確な評価には減少が見られた(p=.01)。
RESULTS: Thirty-four nurses participated in phase 2. The educational tool significantly improved knowledge (p < .0001) and increased user confidence, although not to a significant level (p = .06). There was a significant improvement in correct assessment of moderate pain (p = .04). Almost all nurses correctly assessed severe pain before and after education (91%). However, there was a decrease in accurate assessment of mild pain (p = .01).
結論:
介入により、中等度疼痛の知識、使用者の信頼性、評価精度が向上したため、臨床医教育の一環としてこのようなツールを導入することは有用であると考えられる。しかし、軽度の疼痛の評価を改善するためには、さらなる改良が必要である。
CONCLUSIONS: Because the intervention improved knowledge, user confidence, and assessment accuracy of moderate pain, it would be useful to implement such a tool as part of clinician education. However, further modifications will be needed to improve assessment of mild pain.
Copyright © 2020 American Society for Pain Management Nursing. Published by Elsevier Inc. All rights reserved.