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3次元ワークフローとクリアアライナーを用いた口唇口蓋裂児の鼻歯槽型成形器具の新規作製法
A novel method for fabricating nasoalveolar molding appliances for infants with cleft lip and palate using 3-dimensional workflow and clear aligners.
PMID: 32709578
抄録
はじめに:
鼻歯槽骨成形術(NAM)は、口唇口蓋裂の矯正の補助的治療法として20年以上前に導入されました。本研究では、デジタルワークフローと3Dプリンターを用いて、クリアアライナーNAMデバイスを作製する新しいアプローチを提案します。
INTRODUCTION: Nasoalveolar molding (NAM) was introduced over 20 years ago as adjunctive therapy for the correction of cleft lip and palate. In the current study, we propose a new approach using a digital workflow and 3-dimensional printing to fabricate clear aligner NAM devices.
方法:
片側完全唇口蓋裂(UCLP)の幼児のポリビニルシロキサン(PVS)印象を採取して流し込み、口腔内スキャナで石材模型を撮影する。このステレオリソグラフィーファイルをデジタル化し,歯槽骨セグメントをデジタル的に分割し,目的の最終位置まで移動させる.移動した総距離を1~1.5mm単位で分割し、一連のデジタル模型を作成します。このモデルは、ボタンのテンプレートとともに3次元的に印刷され、各モデル上で自由にボタンの位置決めができるようになっています。Vacuformmachine (Taglus, Mumbai, India) を使用して、各ステージに0.040インチのアライナーを作製しました。
METHODS: A polyvinyl siloxane (PVS) impression of an infant with a unilateral complete cleft lip and palate (UCLP) is acquired and poured, and the stone model is scanned with an intraoral scanner. The stereolithography file is digitized, and the alveolar segments are digitally segmented and moved to the desired final position. The total distance moved is divided into a sequence of 1-1.5 mm increments, creating a series of digital models. The models are 3-dimensionally printed along with button templates to allow free form positioning of the button on each model. A Vacuform machine (Taglus, Mumbai, India) was used to fabricate a 0.040-in aligner for each stage.
結果:
この方法で治療が成功した 1 例を紹介する。NAMの調整のための予約は、主に進捗状況の確認とカウンセリングのためで、装置の調整に費やす時間は少なかった。予約時間は30分以上短縮された。アライナーの利点は、フィット感の向上、より正確なアクティベーション、チェアサイドの時間短縮、そして来院回数の減少です。
RESULTS: We present 1 case that was treated successfully with this approach. Appointments for the NAM adjustments were primarily to monitor progress and counseling with less time spent adjusting the appliance. The appointment length was reduced by over 30 minutes. Benefits of the aligner are improved fit, more precise increments of activation, reduced chairside time, and potentially minimized number of visits.
結論:
NAMカスタムアライナーは、従来のアプローチと同様の効果を得ながら、来院回数や予約時間を減らすことでケアの負担を軽減することができると考えられます。提案されたデジタルアプローチの利点を調査するために、サンプルと縦断的な観察によるさらなる研究が必要である。
CONCLUSIONS: NAM custom aligners may provide similar benefits to the traditional approach while reducing the burden of care by reducing the number of visits and appointment duration. Further studies with a sample and longitudinal observations are needed to investigate the benefits of the proposed digital approach.