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J Dent Hyg.2020 Aug;94(4):22-28.

歯科衛生士のメンタルヘルスとセルフケアの実践

Mental Health and Self-Care Practices Among Dental Hygienists.

PMID: 32753521

抄録

歯科衛生士の職業上のストレスと燃え尽きは、全体的な精神的健康と幸福の低下をもたらす可能性がある。本研究の目的は、オレゴン州の歯科衛生士における精神衛生上の懸念の有病率、ならびに認識されるストレス要因およびセルフケア戦略を明らかにすることである。オレゴン州歯科衛生士協会に所属する歯科衛生士に電子調査への参加を呼びかけた。有効性が確認され、パイロットテストが行われた調査は、ストレス経験、メンタルヘルス問題、対処メカニズムに関する28項目から構成された。データの分析には記述統計と推測統計が用いられた。Eメールによる招待状(n=251)のうち、83人の歯科衛生士が参加を志願し(n=83)、回答率は33%であった。ワークライフバランスの維持が困難(35%、n=28)、職場チームの機能不全(34%、n=28)、勤務スケジュールに十分な時間がない(65%、n=54)が最も一般的なストレス要因であった。週20時間以上働いている回答者ほど、日々のストレスの主な原因は仕事である、または完全に仕事であるとする傾向が強かった(=0.009)。セルフケアの方法は、運動、静かな時間、愛する人と過ごす時間、セルフケア活動などであった。歯科衛生士教育の一環として、ストレス管理およびバーンアウトに関する情報またはトレーニングを受けたと回答したのは、回答者のわずか21%(n=17)であった。オレゴン州の歯科衛生士には、抑うつや不安に関連する症状がよくみられる。バーンアウトにつながる可能性のあるストレス因子を効果的に管理できるよう卒業生を準備するため、歯科衛生士教育プログラムにストレス管理教育とトレーニングを組み込むべきである。より代表的なサンプルを得るために、全国レベルで追加調査を実施すべきである。

Occupational stress and burn-out among dental hygienists may produce a decrease in overall mental health and well-being. The purpose of this study was to determine prevalence of mental health concerns as well as perceived stressors and self-care strategies among dental hygienists in Oregon. Dental hygienists belonging to the Oregon Dental Hygienists' Association were invited to participate in an electronic survey. The validated and pilot tested-survey consisted of 28 items that addressed experiences with stress, mental health issues and coping mechanisms. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. Of the email invitations that were successfully delivered (n=251), 83 dental hygienists volunteered to participate (n=83), for a 33% response rate. Difficulty maintaining work-life balance (35%, n=28), dysfunctional work teams (34%, n=28), and not enough time in the work schedule (65%, n=54) were the most common stressors. Respondents who worked ≥20 hours per week were more likely to attribute their daily stress primarily or entirely to work (=0.009). Self-care methods included exercise, quiet time, spending time with loved ones, and self-care activities. Only 21% of respondents (n=17) reported that they received information or training on stress management and or burn-out in as part of their dental hygiene education. Symptoms linked to depression and anxiety are common among dental hygienists in Oregon. Stress management education and training should be incorporated in dental hygiene educational programs to prepare graduates to effectively manage the stressors that may lead to burn-out. Additional research should be conducted on a national level to gain a more representative sample.