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Am J Orthod Dentofacial Orthop.2020 Dec;158(6):824-833.e1. S0889-5406(20)30412-1. doi: 10.1016/j.ajodo.2020.07.005.Epub 2020-07-10.

コロナウイルス感染症2019年パンデミック時の歯科矯正患者の精神的苦痛について

Mental distress in orthodontic patients during the coronavirus disease 2019 pandemic.

  • Xin Xiong
  • Yange Wu
  • Xinyi Fang
  • Wei Sun
  • Qin Ding
  • Yating Yi
  • Yanmei Huang
  • Jinglei Gong
  • Jin Liu
  • Jun Wang
PMID: 32863086 PMCID: PMC7351383. DOI: 10.1016/j.ajodo.2020.07.005.

抄録

イントロダクション:

現在進行中のコロナウイルス感染症2019(COVID-19)の流行は、患者、医療従事者、一般市民のメンタルヘルスに影響を与えています。治療中の歯科矯正患者のメンタルヘルスにどの程度の影響があるかは不明である。本研究の目的は、パンデミックの初期段階にある中国の歯科矯正患者のメンタルヘルスを評価することであった。

INTRODUCTION: The ongoing coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak impacts the mental health of patients, health workers, and the public. The level of impact on the mental health of orthodontic patients in treatment is unknown. The objective of the study was to evaluate the mental health of orthodontic patients in China during the early stage of the pandemic.

方法は以下の通りです。:

匿名の参加者を対象に、オンライン調査を実施しました。調査票は中国語(北京語)で、5つのセクションで構成されています。セクション1~3では、患者の人口統計学的、疫学的、および歯科矯正学的な状況を調査しました。セクション4では,歯列矯正に関連したメンタルヘルスを評価した。セクション5は、Kessler-10 Mental Distress Scaleであった。合計48名の歯科矯正医が招待され、患者にアンケートを配布した。記述統計、主成分分析、K-meansクラスター分析、二変量ロジスティック回帰分析を行い、有意差をP<0.05とした。

METHODS: An online survey was conducted on a convenience sample of anonymous participants. The questionnaire, in Chinese (Mandarin), comprised 5 sections. Sections 1-3 included demographic, epidemical, and orthodontic status of the patients. Section 4 assessed mental health-related to orthodontics. Section 5 was the Kessler-10 Mental Distress Scale. A total of 48 orthodontists were invited to distribute the questionnaires to their patients. Descriptive statistics, principal component analysis, K-means cluster analysis, and bivariate logistics regression analysis were performed with significance set at P <0.05.

結果:

558名の患者(男性104名、女性354名、平均年齢24.78±6.33歳)から質問票を回収した。精神的苦痛の有病率は38%(174/458)であった。高いオッズ比は、女性、予約の欠席、湖北省在住と関連していた。矯正装置の種類は,治療期間の長期化の不安と関連していた。予約の延期に関する患者への連絡方法は,患者の治療期間の長期化に対する不安と関連していた。歯科医師からの連絡の頻度は、患者の自立性と関連していた。

RESULTS: Questionnaires were collected from 558 patients (104 males, 354 females; mean age 24.78 ± 6.33 years). The prevalence of mental distress was 38% (174/458). Higher odds ratios were associated with female participants, missed appointments, and Hubei residence. The type of orthodontic appliance was associated with the anxiety of prolonged treatment duration. The manner of communication with patients regarding the postponement of appointments was associated with patients' concerns of prolonged treatment duration. The frequency of contact from dentists was associated with patients' independence.

結論:

歯科矯正患者の3分の1以上がパンデミック中に精神的苦痛を経験していた。歯列矯正患者の不安レベルには、矯正装置の種類、最後の歯科受診からの時間、矯正歯科医とのコミュニケーション方法、パンデミック進行の地域など、複数の要因が影響していた。

CONCLUSIONS: Over one-third of orthodontic patients experienced mental distress during the pandemic. Multiple factors affected the level of anxiety of orthodontic patients, such as the type of orthodontic appliance, time since last dental visit, manner of communication with the orthodontist, and the localities of the pandemic progression.

Copyright © 2020 American Association of Orthodontists. Published by Elsevier Inc. All rights reserved.