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歯冠準備教育のための「画数法」
The "Painting by Numbers Method" for education of students in crown preparation.
PMID: 32954628 DOI: 10.1111/eje.12599.
抄録
はじめに:
タイポデンツ歯に直接歯冠準備の指導を改善するための市販のソリューションは今のところ存在しません。このギャップを埋め,歯科コースの指導者をサポートするために,構造化された自己評価用の印刷可能で安価な歯を作成した.本研究の目的は、この印刷可能な歯を現実的な前臨床の状況下で試験することであった。
INTRODUCTION: No commercially available solution to improve the teaching of a crown preparation directly on typodont teeth exists at the moment. To fill this gap and support the supervisors of dental courses, a printable and inexpensive tooth was created for structured self-assessment. The aim of this study was to test this printable tooth under realistic pre-clinical situations.
材料と方法:
2色の二重層の練習歯を開発しました。この歯は、正しい準備のための層とクラウンから構成されていました。印刷された歯はすべてステレオリソグラフィープリンターで製作された.矯正歯科学の第2回前臨床コースに参加している35名の任意の歯科2年生を、無作為に2つのグループに分けた。すべての学生は、歯型と模型の経験を持っていた。第1グループは4本の標準的な模型歯を用いて訓練を受けた。第2グループは1回目と4回目の試行で模型歯を使用し、2回目と3回目の試行では印刷された歯を使用した。学生の準備物をラボ内スキャナーでスキャンし、完全な準備物との対比での表面偏差を測定した。1回目と4回目の試行の差を計算した.また,学生が記入したドイツの学校の成績を用いたアンケートにより,印刷歯の効果を評価した(1=Excellent,2=Good,3=Satisfactory,4=Adequate,5=Poor,6=Unsatisfactory).
MATERIALS AND METHODS: A two-coloured, double-layer practice tooth was developed. This tooth was consisting of a layer for a correct preparation and the crown. All printed teeth were produced with a stereolithographic printer. 35 voluntary second-year dental students in the second pre-clinical course in prosthodontics were randomly divided into two groups. All students had experience with typodont teeth and models. The first group was trained on four standard model teeth. The second group used model teeth for the first and fourth attempt and printed teeth for second and third attempt. The preparations of the students were scanned by an in-lab scanner and the surface deviations in contrast to a perfect preparation were measured. The differences between the first and fourth attempt were calculated. Benefits of the printed tooth were also evaluated by a questionnaire using German school grades completed by the students (1 = Excellent, 2 = Good, 3 = Satisfactory, 4 = Adequate, 5 = Poor, 6 = Unsatisfactory).
結果:
ワークフローは、印刷された歯の製造に関して、実現可能で費用対効果の高いものであった。アンケートでの印刷歯の総合評価は良好であった(Ø 2.1±0.22).学生は、自由文の中でこの方法の異なる利点を報告した。1回目と4回目の試行の間の準備の比較では,印刷された歯の方が有意に良い準備があることが示された.完全調製の中央値は0.05mm(Group1:標準模型歯),-0.03mm(Group2:印刷歯)であった(P=.005).単面に分割すると、前庭部と咬合部が有意に良好であった。前庭面は0.11mm(Group1)、-0.04mm(Group2)であった(P=.018)。咬合面は0.13mm(Group1)と-0.05mm(Group2)であった(P=.009)。
RESULTS: The workflow was feasible and cost-effective regarding the production of the printed teeth. The overall rating of the printed tooth in the questionnaire was good (Ø 2.1 ± 0.22). Students reported different advantages of this method in the free text. The comparison of the preparation between the first and fourth attempt showed that there was a significant better preparation with the printed teeth. The complete preparation had median values of 0.05 mm (Group1: standard model tooth) and -0.03 mm (Group2: printed tooth) (P = .005). Divided into single surfaces, the vestibular and occlusal regions were significantly better. The vestibular surface was 0.11 mm (Group1) and -0.04 mm (Group2) (P = .018). The occlusal surface was 0.13 mm (Group1) and -0.05 mm (Group2) (P = .009).
結論:
本研究の目的は達成されました。印刷された歯は、前臨床コースでの試験に成功した。この教育コンセプトの実現可能性は、アンケートと作成フォームの分析により確認された。標準的な模型歯との有意な差が測定可能であった.学生は、標準化された2層構造の歯を用いて、正しい歯冠の準備を学ぶことができた。この印刷された歯は、学生が自分で直接歯冠準備をコントロールすることを可能にした。
CONCLUSIONS: The aim of this study was fulfilled. The printed tooth was tested successfully in a pre-clinical course. The feasibility of this teaching concept was confirmed by the questionnaire and the analysis of the preparation form. A significant difference to a standard model tooth was measurable. The students had the possibility to learn a correct crown preparation on a standardised two-layered tooth with included preparation. This printed tooth enabled the students to control the crown preparation directly on their own.
© 2020 The Authors. European Journal of Dental Education published by John Wiley & Sons Ltd.