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鉄道橋床版の構造維持のための防水材とシステムの耐目地・耐亀裂性評価
Joint- or Crack-Opening Resistance Evaluation of Waterproofing Material and System for Structural Sustainability in Railroad Bridge Deck.
PMID: 32977494 PMCID: PMC7578966. DOI: 10.3390/ma13194229.
抄録
鉄道橋床版の最適な防水材を選定するための耐目地・耐亀裂性評価法を提案する。評価の対象となる目地開き範囲(mm)と、高速複線鉄道橋構造デッキの典型的な荷重ケースを有限要素法(FEM)で解析し、解析結果を用いて最小目地開き範囲を算出する。次に,一般的に使用されている4種類のセメント系防水膜システム(ポリウレタンコーティングシステム,自己接着アスファルトシートシステム,合成重合ゴムゲル複合アスファルトシートシステム)を用いて評価方法を実証した。4種類の目地幅範囲条件(1.5,3.0,4.5,6.0mm)で各タイプの5つの試験片を連続的に目地開きさせ,耐目地開き性能を比較した。評価基準の提案と供試体の試験結果は,今後の高速鉄道橋床版構造の持続性を目的とした防水膜の選定に,この評価方法がいかに適切であるかを示している。
A joint- or crack-opening resistance evaluation method for the selection of optimal waterproofing material for a railroad bridge deck is proposed. The joint opening range (mm) for the evaluation, and a typical load case of a high-speed double-track railroad bridge structure deck, is analyzed through the finite element method (FEM) and the results of analysis are used to calculate the minimum opening range. The evaluation method is then demonstrated with 4 commonly used waterproofing types of cementitious membrane system: a polyurethane coating system, self-adhesive asphalt sheet system and synthetic polymerized rubber gel composite asphalt sheet system. Five specimens of each type are subjected to continuous joint opening under 4 different joint width range conditions (1.5, 3.0, 4.5, and 6.0 mm), and the joint-opening resistance performance is compared. The proposal for the evaluation criteria and the specimen test results demonstrate how the evaluation method is pertinent for future selection of waterproofing membranes for the sustainability of high-speed railroad bridge deck structures.