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BMC Med Educ.2020 Nov;20(1):399. 10.1186/s12909-020-02308-w. doi: 10.1186/s12909-020-02308-w.Epub 2020-11-02.

COVID-19パンデミックに関する歯科学界の知識:多国間オンライン調査

Knowledge of dental academics about the COVID-19 pandemic: a multi-country online survey.

  • Nour Ammar
  • Nourhan M Aly
  • Morenike O Folayan
  • Simin Z Mohebbi
  • Sameh Attia
  • Hans-Peter Howaldt
  • Sebastian Boettger
  • Yousef Khader
  • Diah A Maharani
  • Anton Rahardjo
  • Imran Khan
  • Marwa Madi
  • Anas Shamala
  • Ola B Al-Batayneh
  • Maher Rashwan
  • Verica Pavlic
  • Smiljka Cicmil
  • Gabriella Galluccio
  • Antonella Polimeni
  • Davide Mancino
  • Arheiam Arheiam
  • Mai A Dama
  • Myat Nyan
  • Prathip Phantumvanit
  • Jin-Bom Kim
  • Youn-Hee Choi
  • Jorge L Castillo
  • Easter Joury
  • Maha M Abdelsalam
  • Mohammad M Alkeshan
  • Iyad Hussein
  • Ana P Vukovic
  • Alfredo Iandolo
  • Arthur M Kemoli
  • Maha El Tantawi
PMID: 33138810 PMCID: PMC7605331. DOI: 10.1186/s12909-020-02308-w.

抄録

背景:

COVID-19は、すべての国で生活のあらゆる側面に影響を及ぼす世界的なパンデミックである。我々は、26カ国の歯科学界におけるCOVID-19に関する知識と関連因子を評価した。

BACKGROUND: COVID-19 is a global pandemic affecting all aspects of life in all countries. We assessed COVID-19 knowledge and associated factors among dental academics in 26 countries.

方法:

2020年3月から4月にかけて、歯科学界の研究者を対象に、複数国を横断したオンライン調査への参加を呼びかけた。調査では、感染様式、症状、診断、治療、保護、歯科治療上の注意事項に関するCOVID-19の知識、および参加者の背景変数に関するデータを収集した。多階層線形モデルを用いて、歯科医師のCOVID-19に関する知識と、個人レベル(個人および専門家レベル)および国レベル(COVID-19症例数/人口100万人)の要因との関連性を、国間のランダム変動を考慮して評価した。

METHODS: We invited dental academics to participate in a cross-sectional, multi-country, online survey from March to April 2020. The survey collected data on knowledge of COVID-19 regarding the mode of transmission, symptoms, diagnosis, treatment, protection, and dental treatment precautions as well as participants' background variables. Multilevel linear models were used to assess the association between dental academics' knowledge of COVID-19 and individual level (personal and professional) and country-level (number of COVID-19 cases/ million population) factors accounting for random variation among countries.

結果:

調査には学識経験者2,405名が参加した(回答率14.3%、女性54.7%、46歳以下67%)。知識割合の平均値は73.2(11.2)%であり、症状に関する知識のスコアは診断法に関する知識のスコアよりも有意に低かった(53.1、85.4%、P<0.0001)。知識スコアは、パートナー・配偶者と同居している人の方が一人暮らしの人よりも有意に高かった(回帰係数(B)=0.48)、博士号を持っている人の方が歯科学士号を持っている人よりも高かった(B=0.48)、毎日21~30人の患者を診ている人の方が無患者よりも高かった(B=0.65)、COVID-19症例数/人口100万人の国の人よりも高かった(B=0.0007)。

RESULTS: Two thousand forty-five academics participated in the survey (response rate 14.3%, with 54.7% female and 67% younger than 46 years of age). The mean (SD) knowledge percent score was 73.2 (11.2) %, and the score of knowledge of symptoms was significantly lower than the score of knowledge of diagnostic methods (53.1 and 85.4%, P <  0.0001). Knowledge score was significantly higher among those living with a partner/spouse than among those living alone (regression coefficient (B) = 0.48); higher among those with PhD degrees than among those with Bachelor of Dental Science degrees (B = 0.48); higher among those seeing 21 to 30 patients daily than among those seeing no patients (B = 0.65); and higher among those from countries with a higher number of COVID-19 cases/million population (B = 0.0007).

結論:

COVID-19の症状に関する知識は、COVID-19の診断法に関する知識よりも歯科医師の方が低かった。COVID-19の知識と歯科医師の生活環境、学歴、患者の負担、国内の流行の大きさが関連していた。これらの知見を利用して、COVID-19に関する歯科医師のトレーニングを設計し、最も必要としている患者を募集することができる。

CONCLUSIONS: Dental academics had poorer knowledge of COVID-19 symptoms than of COVID-19 diagnostic methods. Living arrangements, academic degrees, patient load, and magnitude of the epidemic in the country were associated with COVD-19 knowledge among dental academics. Training of dental academics on COVID-19 can be designed using these findings to recruit those with the greatest need.